مشاهده RSS Feed

ToOoTi

چرا افرادی که عاشق حیوانات هستند آنها را میخورند؟

به این مطلب امتیاز بدهید
توسط در تاریخ 6th August 2012 در ساعت 02:14 PM (1291 نمایش ها)
نقل قول نوشته اصلی توسط ToOoTi نمایش پست ها

تالار گفتگوی پرشین پت (Mypet.ir)


بسیاری از گیاهخواران و گیاهخواران کامل هنگام مواجهه با افراد منطقی و با محبت در مشارکت در عمل نامعقول و بی ملاحظه ی خوردن حیوانات، مبهوت، گیج و ناامید میشوند. اما شاید آنچه بیش از هر چیز آنها را بر می انگیزد "دوستداران حیواناتی" باشند که گوشت مصرف میکنند.چطور ممکن است کسی هم عاشق حیوانات باشد و هم آنها را بخورد؟ و گیاهخواران چطور میتوانند از این تناقض سخن گویند؟
پاسخ این سوال در مورد تمام افرادی که گوشت میخورند صادق است از جمله آنهایی که عاشق حیوانات اند. اگرچه دلایل متعددی برای رفتارها و تفکرات متناقض افراد در قبال حیوانات وجود دارد اما مهمترین آنان عبارتست از
یک سیستم اعتقادی یا ایدئولوژی نامرئی به اسم "کارنیزم". کارنیزم افراد را با "بی حس سازی" روانی و عاطفی در برابر حقیقتی که تجربه اش میکنند به مصرف گوشت مقید میکند- به این ترتیب که جلوی آگاهی از اختلاف میان باورها و اعماشان را سد میکند. هر زمان که گروهی از افراد استثناهایی را در آنچه در حالت عادی اخلاقی مینامد قائل میشوند – به خصوص زمانی که خود نیز از این استثناسازی آگاه نیستند- نشانه ای از در کار بودن یک ایدئولوژی نهان است.

ایدئولوزی هایی همچون کارنیزم که فرد را وادار به انجام اعمالی خلاف ارزش های درونی اش میکند از مجموعه ای از مکانیزم های دفاعی اجتماعی و روان شناختی بهره میبرند تا افراد را بدون اینکه خود متوجه حقیت رفتارشان باشند درگیر کنند.
اولین مکانیزم دفاعی نیز نامرئی بودن است. نامرئی بودن کارنیزم به عنوان یک ایدئولوژی، توضیح دهنده این امر است که
چرا خوردن حیوانات به عنوان یک "اصل" و نه یک "انتخاب" دیده میشود. و نامرئی بودن اعمال کارنیزم (پرورش و کشتار حیوانات برای غذا) مشخص میکند که چرا افراد، حقایق پروش حیوانات را انکار کرده یا از آن میگریزند.
با این وجود، با ظهور اینترنت و موفقیت فعالین وگان میتوان گفت این "نامرئی بودن" - به رغم قدرت دفاعی بالای کنونی – تا حد زیادی تضعیف شده است. و به همین دلیل است که سایر مکانیزم های دفاعی نقشی مهمتر را در حفظ بقای این سیستم بر عهده گرفته اند. فهم این مکانیزم های دفاعی ثانوی در تغییر سیستمی که به عاشقان حیوانات اجازه میدهد آنان را بخورند بسیار حیاتی است.



افسانه گوشت: توجیه سه گانه 3N


سیستم های استثمارگری نظیر کارنیزم به افراد می آموزند تا با ارائه ی افسانه های ایدئولوژیک به نحویکه گویا حقایق جهانی هستند، اعمال خود را توجیه نمایند. افسانه سازی گسترده ای، خوردن حیوانات را احاطه کرده است اما تمامی اینها بالاخره در یکی از سه گونه توجیهات سه گانه ی N می گنجند: خوردن حیوانات به هنجار، طبیعی و ضروری (Normal, Natural, Necessary) است. اینها همان ادله ی مطرح شده در حمایت از ایدئولوژی هایی هستند که برده داری، مردسالاری، برتری دگرجنس خواهان و غیره را نیرو بخشیده اند. این افسانه ها تبدیل به عرف شده اند – از جانب تمامی سازمانهای اصلی اجتماعی پذیرفته و حفاظت میشوند، از خانواده گرفته تا دولت – و عمیقا در هوشیاری هرکس که در فرهنگ کارنیستی متولد میشود نهادینه شده اند.

تاثیر 3N بر مصرف کنندگان گوشت را نباید دست کم انگاشت. اگر افراد واقعا به این N ها باور دارند (که اکثرا نیز دارند) پس بصورت پیش فرض، نخوردن حیوانات را به عنوان ناهنجار، غیرطبیعی و غیرضروری تلقی کرده و وگان شدن را تهدیدآمیز و نیز نالازم تعبیر میکنند. به عنوان نمونه، deviate شدن از هنجار کارنیستی به معنای پذیرفتن خطر به حاشیه رانده شدن در اجتماع است
(به عنوان مثال نحوه ی پذیرش وگان بودنتان توسط آنانی که گوشت میخورند را در نظر بگیرید. آیا انتخابهایتان را ارج نهاده و با کنجکاوی و اشتیاق دنبال میکنند؟ یا با مقاومت و خصومت مواجه میشوید؟ آیا نیازهای تغذیه ای شما هنگامیکه با بقیه هم خوراک می شوید یا در سفر هستید با تمایل و خوش رویی در نظر گرقته میشوند؟ یا اینکه به عنوان یک فرد مزاحم و پرتوقع شناخته می شوید؟). انحراف از هنجار، به معنای رژیمی "غیرطبیعی" و در نتیجه ناسالم است چراکه طبیعی بودن متناظر با سالم بودن پنداشته میشود (که با توجه به منافع یک رژیم طبیعی وگان، وارونه گویی مینماید). و اگر وگانیزم ناهنجار و ناسالم است، پس انجام تغییر بیجاست.



ذهنیت گوشت: تحریف ادراکی و فاصله ی عاطفی


کارنیزم از مجموعه دیگری از دفاعیات استفاده میکند که از جانب 3N حمایت میشوند: تحریفهای ادراکی. این تحریفها، بخش روانشناختی کارنیزم اند. آنها فرآیندهای ذهنی خودکار و ناخودآگاهی هستند که ادراک ما را از گوشت و حیواناتی که خوردنشان را می آموزیم تحریف میکنند تا بتوانیم آنقدر احساس راحتی بکنیم که مصرفشان کنیم. بطور خلاصه، از بدو تولد در یک سیستم تثبیت شده می آموزیم که جهان را از دریچه ی همان سیستم ببینیم. کارنیزم را درونی سازی میکنیم.
تحریف های ادراکی موجب میشوند تا افراد مثلا دامها را به مثابه اشیاء ببینند (به یک مرغ به عنوان یک چیز اشاره میکنند و نه یک موجودیت). این تحریفها همچنین باعث میشوند افراد در ذهن خود طبقه بندی هایی سفت و سخت بسازند که آنان را قادر به در پیش گرفتن رفتار و احساسات بسیار متفاوت در قبال گونه های مختلف مینماید(بیف خوشمزه است و گوشت سگ منزجر کننده. گاوها برای خوردن اند و سگها دوستان ما). اساسا، تحریف های ادراکی همچون یک مکانیزم فاصله ساز عمل میکنند، مکانیزمی که افراد را از همدردی طبیعیشان نسبت به سایر موجودات سوهشدار دور میکند.



نوازش سگ حین خوردن خوک


اکثریت مردم- از جمله عاشقان حیوانات- حیوانات را میخورند.
نه به این دلیل که خودخواه یا پلید هستند بلکه چون جزئی از سیستمی هستند که باورها، اقدامات، افکار، احساسات و رفتارشان را بصورتی قوی و ژرف شکل داده است. و از آنجایی که غالب افراد به حیوانات اهمیت میدهند، در برابر اطلاعاتی که اختلاف میان ارزشها و اعمالشان را هویدا میسازد احساس تهدید کرده و در نتیجه حالت دفاعی به خود میگیرند. در حقیقت، عاشقان حیوانات به دلیل حساسیت بیشتری که به رنج حیوانات دارند، به احتمال بیشتری نسبت به سایرین در مقابل دانستن اینکه چطور در بی رحمی های علیه حیوانات مشارکت داشته اند، دارای حالتی تدافعی هستند.



حرکت به فراسوی پارادوکس یک گوشتخوار عاشق حیوانات


زمانی که کارنیزم را درک کنیم متوجه میشویم که خوردن حیوانات،
صرفا مساله ی اخلاقیات فردی نیست بلکه حاصل اجتناب ناپذیر یک سیستم اعتقادی عمیقا تثبیت شده است. در نتیجه میتوانیم نحوه ی تفکر و صحبتمان از موضوع خوردن حیوانات را از اساس مجددا طرح ریزی نماییم.
به ویژه، فهم کارنیزم به یاری وگنها می آید: درک بهتر و متعاقب آن، شفقت بیشتر نسبت به غیر وگنها؛ ارتباطات موثرتر در خصوص وگنیزم به دنبال کسب یک درک روانشناختی از افرادی که قصد برقراری ارتباط با آنان را داریم؛ اجتناب از ناامیدی ناشی از اینکه انتظار داشته باشیم طرح حقایق، پذیرش ایدئولوژی را در پی داشته باشد (در حالیکه اینطور نیست. و این به ما کمک میکند هنگام بحث از خوردن حیوانات انتظار مواجه شدن با حالات تدافعی را داشته باشیم)؛ و اقداماتی بهتر در جهت براندازی پرورش صنعتی حیوانات
با به چالش کشیدن کارنیزم سیستمی و ساختاری به جای رفتن به سراغ تک تک گوشتخوان. و شاید مهمتر از همه، فهم کارنیزم به ما کمک میکند تا متوجه باشیم وقتی از کسی میخواهیم دست از خوردن حیوانات بر دارد – حتی کسی که عاشق حیوانات است- صرفا یک تغییر در رفتار را نمیخواهیم بلکه یک جا به جایی عظیم در آگاهی را میخواهیم. چنین تحولی، تنها زمانی به وقوع خواهد پیوست که فرد آمادگی لازم را داشته باشد. به عنوان یک وگان، وظیفه ی ما اینست که با مدلسازی ادراک و شفقتی که خواستارش هستیم، به خلق این وضعیت آمادگی کمک کنیم.


منبع:
onegreenplanet.com

مترجم: The Almighty


Sanaz ho, Garmayel and fandoghiii like this.

آپدیت شده 3rd May 2013 در 08:30 AM توسط ToOoTi

برچسب ها: هیچ یک ویرایش برچسب ها
دسته بندی ها
دسته بندی نشده

نظرات

  1. اوثولولو آواتار ها
    گوشخواری با حیوون دوستی واقعا تناقض داره راست می گی ولی عادت بسیاری از ما هاست من خودم بیشتر اوقات سر غذا به این مسئله فکر می کنم ولی بخاطر مشکلاتی که دارم نمی تونم گیاهخوار بشم!تالار گفتگوی پرشین پت (Mypet.ir)
    ولی سعی می کنم در تمام ایام هفته گوشت نخورم مثلا همیشه اصرار دارم ماکارانی با سویا درست بشه . پیتزا باسبزیجات و ...
    مرسی علی جان جالب بود برامتالار گفتگوی پرشین پت (Mypet.ir)
    ToOoTi and shima88 like this.
  2. yas_tim آواتار ها
    با این که به نظر من ترجمه روان نبود ، مطلب جالب بود. ولی من شنیدم که گیاهان هم حس دارند مثلاّ کلم، وقتی میخوان بکنندش از خودش یه چیزی ساطع میکنه که به بقیـۀ کلم ها اخطار بده. نمیدونم شما چیزی در این مورد شنیدید یا نه. ولی اگه این درست باشه پس فرقی بین حیوان و گیاه وجود نداره و در نتیجه چیزی برای خوردن باقی نمیمونه. این طور نیست؟
  3. ToOoTi آواتار ها
    دوست من این مطلب جای بحث فراوان داره و ما گیاهخوارها هم مطلعیم که گیاهان هم احساس دارند اما بر اساس دلایلی خوردن گیاهان رو به خوردن گوشت ترجیح میدیم؛ مثلا اینکه برای پرورش دامها و تولید گوشت هم دام باید مقدار زیادی از گیاهان رو تغذیه کنه و گاهی اوقات گیاهانی مثل ذرت و سویا در مقیاس خیلی زیاد برای پرورش دام به کار میرند و به این ترتیب با خوردن گوشت هم به گیاهان بیشتری صدمه وارد میشه و هم به حیوانات، اما اگه گیاهخوار باشیم، طبق آمار علاوه بر اینکه میزان مصرف گیاهان کمتر میشه هیچ حیوانی هم کشته نمیشه.

    پس طبق دلایلی مثل این از نظر ما گیاهخواری در این مورد ارجحیت داره.
    Sanaz ho and fandoghiii like this.
اطلاعات تماس با پرشین پت
جهت ارتباط با مديران پرشین پت مي توانيد از اطلاعات زير استفاده نماييد .
Email : persianpet@gmail.com
SMS : 10000128394214




Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556