تا به حال به اینکه آیا رژیم غذایی مناسبی دارید یا نه توجه کرده اید؟ بدن انسان به ویتامین های بسیاری برای درست کار کردن نیاز دارد که بیشتر آنها را از طریق مواد غذایی به دست می آورد، این بار پیش از آنکه روی صندلی پیشخوان بنشینید و نوشیدنی یا خوراکی میل کنید بهتر است به ارزش غذایی که دارد هم توجه کنید.

در گزارش موسسه «TGM» که یک بنیاد غیر انتفاعی است و برای کمک به ساختن انسان و دنیایی بهتر و سالمتر فعالیت می کند، منتشر کرده هزاران مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفته اند و در بین همه آنها انسان با مواردی که در این نوشته معرفی می شوند میتواند یک رژیم غذایی کامل داشته باشد و انواع ویتامین ها را به بدن برساند.جورج متلیان، زیست شناس، کارشناس تغذیه و مؤسس TGMF، در کتاب پر فروش سالم ترین مواد غذایی دنیا بیان می کند که سالم ترین مواد غذایی در جهان عبارت اند از منابعی با بیشترین مواد مغذی طبیعی و ضروری. این مواد غذایی خوش طعم ترین، قابل دسترس ترین، رایج ترین و ارزان ترین مواد در جهان نیز هستند.

مغذی ترین مواد غذایی دنیا

سبزیجات
هیچ کس نمی تواند از اهمیت سبزیجات در رژیم غذایی چشم پوشی کند. سبزیجات فواید بی شماری دارند و هم اشتهای شما را کنترل می کنند. سبزیجات میتوانند خطرات ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهند و همینطور بر چشم ها و هاضمه تاثیر مثبت دارند. برای مقابله با سرطان سبزیجات بسیار کاربردی هستند!

میوه ها
آیا انسانی را می شناسید که هیچ میوه ای نخورد و همچنان در سلامت کامل به زندگی ادامه دهد؟ میوه ها همانند سبزیجات تحفه ای سرشار از انرژی و ویتامین هستند که طبیعت به ما داده است، میوه ها خوراکی هایی هستند که سرشار از ویتامین هستند و در عین حال کمترین میزان چربی و کالری را دارند. خوردن میوه علاوه بر تامین انرژی و ویتامین های ضروری بدن می تواند به لاغر شدن، کنترل دیبابت، سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر کمک کنند.
سالم ترین مواد غذایی برای بدن کدامند؟مواد غذایی مغذی


غلات

غلاتی که کامل هستند یعنی همراه با سبوسشان چربی کم و فیبر بالایی دارند که نیاز بدن به فیبر را میتواند به راحتی تامین کند. بسیاری از غذاهایی که می خوریم بدون وجود این غلات شاید کامل و خوردنی نشوند. به جز طعم و مزه ای که دارند سرشار از مواد مغذی هستند. غلات را جدی بگیرید!

حبوبات
نخود و لوبیا معروفترین حبوباتی هستند که در بسیاری از غذاهای ایرانی از آش گرفته تا آبگوشت و قورمه سبزی حضور پر رنگی دارند. حبوبات به اندازه کافی فیبر، آهن، منیزیم و فولیک اسید دارند و بدن ما هم نیاز شدیدی به آنها دارد. آنهایی که گوشت خوار نیستند می توانند به حبوبات پناه بیاورند و خیالشان را تا حدودی راحت کنند که بدون گوشت هم مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد.

غذاهای دریایی
وقتی پای ارزش غذایی به میان میاید ماهی و سایر غذاهای دریایی مثل میگو پر قدرت ظاهر می شوند. از ارزش غذاهای دریایی هر چه بگوییم کم گفته ایم همینقدر بدانید که اسیدهای چرب امگا ۳ و DHA در همین غذاهای دریایی به وفور یافت می شوند که درمان بیماری هایی چون دیابت، ورم مفاصل و بیماری های قلبی هستند. ماهی را میتوان منبعی سرشار از ویتامین های A و D، فسفر، منیزیوم، سلنیوم و ید دانست.

لبنیات
لبنیات نقش مهمی در استخوان بدنی ما دارند. شیر کامل منبع خوبی از ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم، ریبوفلاوین و فسفر است. اگر دنبال جایگزینی چربی های بدن با ماهیچه هستید بهتر است لبنیات بیشتری مصرف کنید. لبنیات پر چرب اگرچه مفید هستند اما در مصرفشان باید اعتدال را رعایت کرد.

گوشت
گوشتخوارها اعتقاد دارند که قویتر از سایر افراد هستند و این مستقیما به کالری است که گوشت به بدن میرساند. گوشت می تواند به خوبی پروتوئین بدن را تامین کند اما بهتر است گوشت هایی مصرف شود که کم چربند. برای رسدن به ویتامین هایی مثل B3 و B6 و نیز مواد معدنی کم نیاز همچون سلنیوم و کولین میتوان روی گوشت حساب کرد هرچند گوشت پرندگان باشد!

نوشیدنی های سالم
فراموش نکنید وظیفه نوشیدنی ها تنها رفع تشنگی نیست و نبودشان می تواند مرگ را هم رقم بزند! به جز آب که باید روزانه مقدار زیادی از آنرا بنوشید نوشیدنی های دیگری وجود دارند که بهتر است مصرف کنید.