صفحه 1 از 5 1 2 3 4 5 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 44

ايمني و حضور حيوان در خانه:

This is a discussion on ايمني و حضور حيوان در خانه: within the ارشیو forums, part of the حیوانات در شرع category; رابطه انسان با حيوان با چهار انگيزه است: 1ـ اقتصادي، 2ـ عاطفي، 3ـ زينتي، 4ـ درجهت تأمين ايمني ـ مانند ...

  1. Top | #1

    کاربر تازه آشنا

    کاربر تازه آشنا


    محل سکونت
    یاسوج
    لايك دريافتي
    1
    لايك كرده
    0
    نوشته ها
    38
    می پسندم
    95
    مورد پسند : 7 بار در 2 پست

    Smile ايمني و حضور حيوان در خانه:

    رابطه انسان با حيوان با چهار انگيزه است: 1ـ اقتصادي، 2ـ عاطفي، 3ـ زينتي، 4ـ درجهت تأمين ايمني ـ مانند استفاده از سگ براي نگهباني و پاس و گربه براي مبارزه با موش.
    گاهي يكي و گاهي دو و سه و گاهي هر چهار انگيزه در نگهداري حيوان دخيل مي‌شوند.
    اسلام همه گونه‌هاي رابطه با حيوان را در مورد برخي حيوانا ت ممنوع كرده است مانند مسوخ و خوك. و نسبت به برخي ديكر رابطه زينتي و عاطفي را ممنوع و رابطه اقتصادي را محدود كرده است از قبيل سگ و گربه.
    سگ: گوشت سگ حرام و كل وجودش نجس و نگهداري با انگيزه اقتصادي و عاطفي و زينتي ممنوع است تنها در جهت ايمني و نگهباني و وسيله شكار مجاز شده است. سگ حامل خطرناكترين ميكروب است حتي ادعا شده نوعي از ميكروب سگ با الكل و با جوشانيدن نيز قابل ضد عفوني نيست و نيز ادعا شده بيماري هاري سگ به هيچ وجه قابل پيش بيني نيست زيرا هم منشأ جسمي دارد و هم منشأ روحي. بنابراين سگ موجودي است كه قابل بهداشت نمي‌باشد. و هر لحظه ممكن است عامل سرايت بيماري و عامل واگيري هاري گردد. و اميني انسان را مختل كند.
    سگ موجودي است سخت عاطفه برانگيز و به همين جهت عده اي دچار روحيه «سگ بازي» مي‌شوند. در كشورهاي غربي انتخاب سگ به عنوان مونس و همدم و نيز ابزار زينتي رواج دارد گاهي شدت علاقه به حدي مي‌رسد كه شخص دارايي خويش را براي سگ وقف مي‌كند امروز مبالغ هنگفتي صرف نگهداري و پزشك و درمان سگ‌ها و گربه‌ها مي‌شود و خيلي از انسان‌هاي گرسنه در نقاطي از جهان و در گوشه و كنار همان كشورهاي غربي گرسنه و بدون سر پناه مانده‌اند. نمونه اش را حاشيه نشيان كنار اتوبان كمربندي لندن و...
    رواج اين موضوع 5 عامل دارد.
    1ـ خصلت عاطفه انگيزي سگ.
    2ـ از هم پاشيدن روابط خانوادگي و فاميلي كه موجب خلأ عظيم در زمينه عاطفي گشته است.
    3ـ بي‌معني شدن چيزي به نام دوست و از بين رفتن حلقه‌هاي دوستي.
    4ـ حس «مطيع جوئي» حس فرماندهي.
    5ـ عقده و بيماري رواني.
    در جامعه‌هاي قديمي كه پر از روابط و عواطف و دوستي بود باز عده‌اي پيدا مي‌شدند كه دچار روحيه سگ بازي بودند اينان براي اين خصلت غير از بيماري و كمبود رواني انگيزه‌اي نداشتند امروز نيز خيلي‌ها تنها به همين دليل دچار آن مي‌شوند به ويژه در جامعه‌هاي اسلامي كه هنوز روابط خانوادگي و فاميلي و دوست يابي در حد كافي پا برجاست.
    برخي نيز بنا به عللي از جمله تجرد و عدم ازدواج، حس امر و نهي‌شان (كه در هر انسان است) فعال مي‌شود و سگ بهترين مورد براي اقناي اين حس است زيرا تربيت پذير و مطيع است دستورات و فرمانهاي شخص را به خوبي اجرا مي‌كند.
    اين حس امر و نهي يا مي‌خواهيد نام آن را «حس فرماندهي» بگذاريد ممكن است در همان حدّ طبيعي باشد و شخص را به نگهداري سگ وادار كند و ممكن است به حد بيماري رواني نيز برسد.
    حس فرماندهي افراد متاهل با همان راهنمايي‌ها و تذكرات صميمانه كه به اعضاي خانواده ابراز مي‌دارند اقناع مي‌شود و معمولاً در قالب خواستن و تعاون عملي مي‌گردد.
    در ميان مردم عرب و قبايل ترك دو چيز سمبل حيات و قدرت بود.
    1ـ دود و دخان: دود نشان رواج زندگي و به اصطلاح حشمت خانواده بود و توان مالي آن را نشان مي‌داد نكته اين است كه هنوز «اجاق» سمبل خانواده و تبار است حتي كسي كه به دليل نداشتن فرزند مقطوع النسل مي‌شود «اجاق كور» خوانده مي‌شود و نيز لفظ «دودمان» به معني «خاندان» به كار مي‌رود.
    2ـ سگ: داشتن سگ دلالات مي‌كرد كه صاحبش علاوه بر سيركردن شكم خود توانسته سگي را هم سير كند صداي سگ نشان آبادي و رونق محسوب مي‌گشت عرب‌هاي جاهلي نام پسرانشان را نيز کلب مي‌گذاشتند و قبيله‌هايي نيز به نام بني كلب و بني كليب معروف بودند.
    اسلام آمد و اين حيوان را يك عامل ضد ايمني كه بايد از زندگي بشر طرد شود معرفي كرد:
    قال رسول الله: ان جبرئيل اتاني فقال: انا معشر الملائكة لا ندخل بيتا فيه كلب و لا تمثال جسدا و لا اناء يبال فيه:[1] رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود جبرئيل آمد و گفت ما فرشته جماعت به خانه‌اي كه در آن سگ يا تنديس يا ظرفي باشد كه در آن ادرار مي‌كنند وارد نمي‌شويم.[2]
    في وصية النبي لعلي: يا علي من السحت ثمن الميتة وثمن الكلب..:[3]از جمله وصيت­هاي پيامبر به علي ـ عليه السلام ـ : اي علي بهائي كه از فروش لاشه‌ي مردار و فروش سگ به دست مي‌آيد سُحت است.
    سحت: پليد و ننگين و مشمئز كننده و در عين حال حرام.
    عن ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ : السّحت ثمن الميتة و ثمن الكلب و ثمن الخمر و مهر البغيّ و الرّشوة في الحكم و اجر الكاهن:[4] امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: بهاي لاشه مردار و بهاي سگ و بهاي شراب و اجرت زناكار و رشوه در قضاوت و اجرت كاهن، سحت است.
    ... سئل ابا عبدالله عن الكلب فقال: رجس، نجس...:[5] كسي از امام صادق از حكم سگ پرسيد فرمود: سگ رجس است نجس است:
    رجس: پليدي مادي و غير مادي ـ چيزي كه داراي پليدي مادي و غير مادي باشد
    نجس: پليدي مادي ـ چيزي كه داراي پليدي مادي باشد.
    توضيح: در منطق اسلام، رجس يا نجس تنها به چيزي گفته مي‌شود كه پليدي آن براي جسم و جان انسان مضر باشد و ايمني جسمي و رواني انسان را تهديد كند خطري كه سودش به ريسكش نمي‌ارزد.
    هر ظرف آلوده با شستن پاك (در حد قابل قبول عادي) مي‌شود، غير از ظرفي كه با زبان سگ يا خوك تماس داشته باشد. نكته جالب اين است كه اسلام توصيه مي‌كند آن را با خاك سائيده و پاك كند سپس با آب بشويند.
    در فصل ايمني و محيط زيست عمومي گفته شد كه اسلام خاك را طهور و ضد عفوني كننده و زداينده ميكروب مي‌داند،
    پيشنهاد: بر دست اندركاران رشته ميكروب شناسي است كه رابطه خاك را با ميكروب ويژه دهان و زبان سگ بررسي كنند كه بي ترديد به نتيجه جالبي خواهند رسيد.
    ممكن است در دهان و زبان سگ ميكروبهاي گوناگوني باشدآن چه در اين موضوع مورد نظر است ميكروبي است كه فقط با «ولوغ» يعني ليسيدن و يا جنباندن زبان در مايع محتواي ظرف به ظرف منتقل مي‌شود نه هر ميكروبي از هر نوع.
    گربه: در ضمن بحث‌هاي آينده راجع به گربه بحث خواهد شد.
    اگر بنا است حيواني در خانه باشد پس.... :
    اگر بنا است حيواني در خانه باشد با انگيزه­ي انس و الفت يا زينت و يا حضور نمونه­اي از طبيعت در خانه بهتر است كبوتر يا خروس باشد زيرا:
    1ـ خروس و كبوتر ايمني را تهديد نمي‌كنند.
    2ـ نيازمند قفس نيستند تا مصداق زنداني كردن يك حيوان و سلب آزادي آن باشد
    3ـ نقش‌هاي مثبتي نيز دارند نمونه اش در مورد كبوتر در همين فصل گذشت و در مورد خروس در زير مي‌آيد.
    قال ابي عبدالله: الدّيك الابيض صديقي و صديق كل مؤمن:[6] امام صادق فرمود: خروس سفيد دوست من و دوست هر مومن است.
    شكا رجل الي النبي الوحشة، فامره باتّخاذ زوج حمام:[7] مردي از وحشت (كه در اثر تنهايي متوجه او مي‌گشت به رسول خدا شكايت كرد رسول خدا به او توصيه كرد كه جفتي كبوتر داشته باشد.
    توضيح:
    1ـ در بالا گفته شد كه يكي از انگيزه‌هاي حيوان گرايي تجرد و تنهايي است.
    2ـ ظاهراً فرد مذكور از تشكيل خانواده عاجز يا معذور بوده است و گرنه به تشكيل خانواده توصيه مي‌شد.
    3ـ دستور و سفارش فقط براي يك جفت كبوتر بوده نه زياد.
    قال رسول الله: اتخذو في بيوتكم الدواجن يتشاغل بها الشيطان عن صبيانكم:[8] پيامبر اكرم فرمود در خانه هايتان مرغان اهلي (كه نيازمند قفس نيستند) داشته باشيد تا شيطانها با آنها مشغول باشند و به كودكان شما نپردازند.
    عن ابي عبدالله: قال ليس من بيت نبي الا وفيه حمام، لانّّ سفهاء الجنّ يعبثون بصبيان البيت فاذا كان فيه حمام عبثوا بالحمام و تركوا الناس:[9] امام صادق فرمود: هيچ پيامبري نبوده مگر در خانه‌اش كبوتر بوده است زيرا جن‌هاي بي خرد با كودكان خانه‌ور مي‌روند. وقتي كه كبوتر در خانه باشد با كبوتر ور ميروند و مردم را رها مي‌كنند.
    پيشنهاد: از اين حديثها بر مي­آيد كه كبوتر نوع يا انواعي از ميكروب را به بدن خود جذب مي‌كند و با تبخيرات بدنش آن را متحول مي‌سازد و ميكروب مضر را به مفيد تبديل مي‌كند و يا آنها را زا بين مي‌برد. در اينجا نيز پيشنهاد مي­شود متخصصين زيست شناسي به اين نكته توجه كنند و آزمايشات لازم را انجام دهند كه با ز بي ترديد با معجزه­ي علمي روبرو خواهند گشت.
    توضيح: پيشتر گفته شد كه جن علاوه بر معناي حقيقي در كاربردهاي استعاري به هر موجودي كه با چشم غير مسلح ديده نمي‌شود به كار مي‌رود. و در اين حديث تصريح شده مراد جن‌هاي بي خرد است يعني موجودات نا پيدا كه فاقد هر نوع تمييز و تفكر هستند. درحالي كه جن واقعي داراي خرد و فكر و تمييز است.
    قال ابوالحسن: لا ينبغي ان يخلوا بيت احدكم من ثلاثة و هنّ عمّار البيت: الهرّ و الحمام والديك ،فان كان مع الديك انيسة والّا فلا بأس لمن لا يقدرها:[10] امام كاظم ـ عليه السلام ـ فرمود: سزاوار نيست خانه يكي از شما از سه حيوان كه خانه زي هستند خالي باشد: گربه، كبوتر و خروس، اگر خروس همدمي (ماكياني) داشته باشد خوب است و گرنه كسي كه برايش مقدور نيست اشكالي ندارد.
    توضيح:
    1ـ موش حيوان مضر و نيز ناقل طاعون است. و در خانه‌هاي قديمي فراوان بود. علاجي هم غير از گربه نداشت. اما در شرايط امروزي نگهداري گربه در خانه مكروه است همان طور كه اگر يك تار موي گربه در لباس نمازگزار چسبيده باشد نمازش اشكال دارد.
    2ـ پيش­تر در مورد «عمار البيت» كه معني فارسي آن «خانه زي» مي‌باشد و نيز در مورد اصطلاح افسانه­اي «عمار الدار» توضيح داده شد.
    ايمني و كفتر بازي:

    آن چه در اين حديث‌ها توصيه شده يك جفت كبوتر است و اين عدد در حديث ديگر نيز تكرار شده است[11] و تعيين عدد دلالت دارد بر نكوهش افزون بر آن. و نيز در اين حديث‌ها انگيزه خرمندانه و معينِ نگهداري كبوتر مشخص شده است كه براي تأمين ايمني باشد نه با هر انگيزه­اي.
    بنابراين نگهداري كبوتر با انگيزه‌هاي ديگر نكوئيده است زيرا به اصطلاح علم «اصول فقه» پيامبر و امام در اين سخنان در مقام بيان هستند و اگركردار مورد نظر با عدد ديگر و با انگيزه ديگر مطلوب و پسنديده بود بيان مي‌كردند. تعيين عدد و تعيين انگيزه مفهوماً دلالت دارد بر عدم مطلوبيت عدم ديگر و انگيزه­ي ديگر.
    به ويژه اگر نگهداري كبوتر مصداق «كفتر بازي» باشد حرام است.
    انّ النّبيّ رأي رجلا يتّبع حمامة، فقال: شيطان يتبع شيطانه:[12] پيامبر اكرم شخصي را ديد كه به دنبال كبوتر است فرمود: شيطاني به دنبال شيطانش است.
    كفتر بازي حرام است به دليل:
    1ـ ايمني خودش را به مخاطره مي‌اندازد.
    2ـ كفتر بازي مصداق اشتغال به لهو و بازدارنده از كارهاي جدي است.
    3ـ كفتر بازي «تطلع الديار»: ديد و نگاه فضولانه و مزاحمانه به خانه‌هاي مردم را لازم گرفته است و پيش­تر به طور مشروح گذشت كه اين كردار به شدت تحريم شده است.
    4ـ كفتربازي يك بيماري رواني است و ادامه آن موجب افزايش و ريشه دار شدن بيماري است.
    5ـ حديث بالا.
    حفاظت: شركت‌هاي هواپيمايي ايران با پيام‌ها و اطلاعيه‌هاي مكرر از كفتربازان اطراف فرودگاه مهرآباد خواسته‌اند كه كفترپراني نكنند زيرا به داخل مكنده‌هاي هواپيما مكيده شده و موجب حوادث پر خطر براي هواپيما‌ها و سرنشينان شان مي‌شود.

    [1]. بحار، ج76، ص159.

    [2]. قابل توجه أنان كه ظرف مخصوص براي ادرار كودك در وسط اطاق يا هال مي­گذارند.

    [3]. وسائل الشيعه، ابواب ما يکتسب به، باب 5.

    [4]. همان دو مرجع.

    [5]. وسائل الشيعه، ابواب النجاسات، باب 12.

    [6]. وسائل الشيعه، ابواب احکام الدّواب، باب 39.

    [7]. بحار، ج76، ص162 ـ وسائل الشيعه، همان ابواب، باب 31.

    [8]. بحار، همان مجلد، ص163.

    [9]. مکارم الاخلاق، ص147 ـ بحار، ج76، ص163.

    [10]. بحار، همان صفحه.

    [11]. بحار، همان مجلد و همان صفحه ـ و جلد 65، ص 16.

    [12]. بحار، ج65، ص26.
    منبع : بینش نو








  2. 4 کاربر پست اسماعیل عزیز را پسندیده اند .


  3. Top | #2
    تالار گفتگوی پرشین پت (Mypet.ir)
    حیوان خانگی
    سگ - طوطی خاکستری -بلبل- اسب
    محل سکونت
    تهران
    لايك دريافتي
    344
    لايك كرده
    321
    نوشته ها
    2,169
    می پسندم
    19,203
    مورد پسند : 4,472 بار در 1,184 پست
    حالت من :
    My Mood
    Angelic

    پیش فرض

    ای ی ی ی وای ی ی ی...... تو که ما رو بوُکُشتی با این تفاصیل ما بهشتو برا بقیه خالی می کنیم .

  4. 6 کاربر پست ba_behnoosh عزیز را پسندیده اند .


  5. Top | #3

    کاربر فعال

    کاربر فعال


    حیوان خانگی
    گربه
    محل سکونت
    Toronto
    لايك دريافتي
    0
    لايك كرده
    0
    نوشته ها
    137
    می پسندم
    70
    مورد پسند : 4 بار در 4 پست

    پیش فرض

    اسماعيل جون عالي بود... لطفا درمورد گربه هم بنويس
    تالار گفتگوی پرشین پت (Mypet.ir)
    «انسان هم میتونه دایره باشه هم یه خط راست. تو می خوای چی كار كنی؟ …تا ابد دور خودت بچرخی یا تا بی نهایت ادامه بدی؟»

    تالار گفتگوی پرشین پت (Mypet.ir)

  6. 2 کاربر پست aries-boy عزیز را پسندیده اند .


  7. Top | #4

    کاربر تازه آشنا

    کاربر تازه آشنا


    محل سکونت
    یاسوج
    لايك دريافتي
    1
    لايك كرده
    0
    نوشته ها
    38
    می پسندم
    95
    مورد پسند : 7 بار در 2 پست

    Smile

    نقل قول نوشته اصلی توسط aries-boy نمایش پست ها
    اسماعيل جون عالي بود... لطفا درمورد گربه هم بنويس
    تالار گفتگوی پرشین پت (Mypet.ir)
    ممنون دوست عزیز اگه مطلبی پیدا کردم چشم حتما می زارم . با تشکر


  8. کاربر مقابل پست اسماعیل عزیز را پسندیده است:


  9. Top | #5

    کاربر تازه آشنا

    کاربر تازه آشنا


    حیوان خانگی
    سگ
    محل سکونت
    esf
    لايك دريافتي
    0
    لايك كرده
    0
    نوشته ها
    63
    می پسندم
    12
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست

    پیش فرض

    اگه جبرئیل بخاطر سگ نمی خواد بیاد خونه ما می خوام که نیاد حالا قبلا که میومد چه گلی به سر ما میزد. شما فکر می کنم این متن رو به دور از تعصب ننوشتید. احادیثی هم هست از غذا دادن پیامبر و امامان به سگها. و اینکه همیشه سگ محافظ جان و مال انسانها در گذشته بوده که در خانه همراه با گله نگهداری میشده. و به هیچ عنوان در اسلام گفته نشده که جسم سگ نجسه و فقط غذای دهن خورده سگ نجس هستش. بهر حال اطلاعاتتون رو تکمیل کنید. و این خرافاته. پس سگ اصحاب کهف چی؟
    برای خراب کردن یک حقیقت،خوب به ان حمله نکنید، بد از ان دفاع کنید.
    دکترعلی شریعتی

  10. 9 کاربر پست mb77 عزیز را پسندیده اند .


  11. Top | #6

    کاربر نمونه

    کاربر قدیمی


    حیوان خانگی
    فعلا ندارم
    محل سکونت
    گیلان
    لايك دريافتي
    4
    لايك كرده
    0
    نوشته ها
    1,953
    می پسندم
    1,791
    مورد پسند : 57 بار در 29 پست

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط mb77 نمایش پست ها
    اگه جبرئیل بخاطر سگ نمی خواد بیاد خونه ما می خوام که نیاد حالا قبلا که میومد چه گلی به سر ما میزد. شما فکر می کنم این متن رو به دور از تعصب ننوشتید. احادیثی هم هست از غذا دادن پیامبر و امامان به سگها. و اینکه همیشه سگ محافظ جان و مال انسانها در گذشته بوده که در خانه همراه با گله نگهداری میشده. و به هیچ عنوان در اسلام گفته نشده که جسم سگ نجسه و فقط غذای دهن خورده سگ نجس هستش. بهر حال اطلاعاتتون رو تکمیل کنید. و این خرافاته. پس سگ اصحاب کهف چی؟
    این دوستمون که این مطلب رو ننوشته از یه جا copy,past کردن و فکر هم نکنم کاملا بهش اعتقاد داشته باشه
    من که به شخصه از نوشته های تاریخی برای نتیجه گیری خوشم نمیاد چون هر روز علم داره پیشرفت میکنه و آدم هم باید همگام با علم حرف بزنه
    در هر صورت هر کس به اعتقادات خودش دوست عزیز من، ناراحت نباشید و از در کنار بودن سگتون از زندگی زیباتون لذت ببرید
    خر خاکی ها در جنازه ات به سوء ظن می نگرند
    بیش از آن که خشم صاعقه خاکسترش کند

  12. 4 کاربر پست salarone عزیز را پسندیده اند .


  13. Top | #7

    کاربر تازه آشنا

    کاربر تازه آشنا


    حیوان خانگی
    سگ
    محل سکونت
    esf
    لايك دريافتي
    0
    لايك كرده
    0
    نوشته ها
    63
    می پسندم
    12
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست

    پیش فرض

    بر اساس آخرین مطالعات علمی انجام شده در دانشکده دامپرشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر کرد که با همکاری نماینده ولی فقیه و امام جمعه این شهر انجام و منجر به انتشار یک رساله علمی در این دانشگاه گردید مشخص شد که تنها دینی که به نجاست سگ باور دارد ، دین یهود است!
    این رساله تحقیقی در دو بخش تدوین شده است ، در بخش اول که نجاست سگ با فرض انتقال بیماری مورد بررسی قرار گرفته است ، با مقایسه میزان بیماریهای مشترک انسان و دامهای اهلی مختلف و با توجه به آن که میزان بیماریهای مشترک انسان با سگ بسیار کمتر از بیماریهای مشترک با حیواناتی مانند گاو و گوسفند است نتیجه گرفته شده است که عامل نجس شمرده شدن سگ نمی تواند بیماری باشد.
    در بخش دوم رساله که به برسی تاریخی و دینی موضوع نجاست سگ پرداخته شده است ، ادیان مختلف مورد بررسی قرار گرفته و این موضوع که تنها دین یهود معتقد به نجاست سگ است به اثبات رسیده است.
    توجه ویژه این پایان نامه به مطالب موجود در دین اسلام با برسی کتب معتبر اسلامی و در رأس آنها قرآن آغاز گردیده است.
    در قرآن تنها در سه آیه نام سگ آمده است.
    1. در سوره کهف که از سگ سه بار به عنوان همراهان یاوران خداوند یاد شده است.
    2. در آیه ای که از سگ به عنوان مثالی برای تعریف رفتار بلعم باعورا استفاده شده است.
    3. در موضوع احکام شکار که عنوان می نماید که اگر سگ با دهانش طعمه شکار شده را آورد ، خوردن شکار مانعی ندارد مگر آنکه سگ از آن خورده باشد.
    روایات زیادی از جمله روایت بخشیده شدن گناه یک انسان فاسد به دلیل آب دادن به یک سگ تشنه در بیابان (که سعدی آنرا به نظم آورده است) ، وجود دارند که جایز و لازم بودن وجود سگ را نشان می دهند. از آن جمله است روایت منصوب به حضرت علی (ع) که در آن ده صفت مطلوب را بر شمرده و فرموده است که اگر انسان این ده صفت را از سگ یاد گیرد ، بهترین انسان ها خواهد بود. اسلام دینی است که تحقیق در آن لازمه پذیرش است و کسی که بدون تحقیق مسلمان شود ، دینش مقبول نیست.
    برای خراب کردن یک حقیقت،خوب به ان حمله نکنید، بد از ان دفاع کنید.
    دکترعلی شریعتی

  14. 5 کاربر پست mb77 عزیز را پسندیده اند .


  15. Top | #8

    کاربر تازه آشنا

    کاربر تازه آشنا


    محل سکونت
    یاسوج
    لايك دريافتي
    1
    لايك كرده
    0
    نوشته ها
    38
    می پسندم
    95
    مورد پسند : 7 بار در 2 پست

    Smile

    نقل قول نوشته اصلی توسط mb77 نمایش پست ها
    اگه جبرئیل بخاطر سگ نمی خواد بیاد خونه ما می خوام که نیاد حالا قبلا که میومد چه گلی به سر ما میزد. شما فکر می کنم این متن رو به دور از تعصب ننوشتید. احادیثی هم هست از غذا دادن پیامبر و امامان به سگها. و اینکه همیشه سگ محافظ جان و مال انسانها در گذشته بوده که در خانه همراه با گله نگهداری میشده. و به هیچ عنوان در اسلام گفته نشده که جسم سگ نجسه و فقط غذای دهن خورده سگ نجس هستش. بهر حال اطلاعاتتون رو تکمیل کنید. و این خرافاته. پس سگ اصحاب کهف چی؟
    دوست عزیز من کار ندارم که جبرئیل قبلا مییومد یا نه در ضمن اگه اومده باشه مگه شما دیدینش و من این مطلب رو بدور از تعصب نوشتم برای روشن شدن بهتر موضوع و اینکه سگ محافظ جان و مال انسان است درست و می تونید به اینجا مراجعه کنید http://www.persianpet.org/forum/show...502/index.html
    اتفاقا در اسلام احادیث و روایت زیادی برای نجس بودن سگ داریم توجه شما را در این زمینه به این نکته جلب می کنم که اتفاقا بسیاری از مسائل در قرآن به وضوح ذکر نشده و یا اصلاً مطرح نگردیده است و از وجود مقدس معصومین سلام الله علیهم به ما رسیده است و این دقیقاً متن حدیث ثقلین است که رسول خدا فرمود : من کتاب خدا و عترتم (اهل بیتم) را در میان شما به یادگار میگذارم و ایندو هرگز از هم جدا نمی شوند... قطعاً توجه دارید که عدم جدایی کتاب خدا از اهل بیت و بالعکس دقیقاً اشاره به همین موضوع است که در کنار قرآن و برای فهم آن کاملاً نیاز به وجود مقدس معصومین علیهم السلام احساس میشود و نه تنها این مسئله شرک نیست که عین توحید است و تفسیر و معنای این آیه است : که اطیعوالله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم ... کتاب خدا هدایتگر است و مفسرین الهی همانطور که امیر مؤمنان هم فرمودند آیات را تفسیر می کنند و متشابه و ناسخ و منسوخ آن را بیان میدارند. بطور مثال نمازی که ما میخوانیم مگر از حیث تعداد رکعات و کیفیت آن در قرآن ذکر شده است. واضح است که نیازی به اینکار نبوده چرا که در کنار کلام الهی مفسر آن که همانا رسولخدا و ائمه اطهار علیهم السلام بوده اند به عنوان معلمین بشریت حضور داشته و دارند و روش و آن آئین نامه اجرایی که شما هم اشاره فرمودید به انسانها می آموزند و ابلاغ می نمایند.
    من که عرض نکردم در قرآن از سگ نام برده نشده بلکه گفتم در قرآن اشاره ای به نجاست سگ نشده است. سوال شما در مورد اصحاب کهف کاملاً پاسخ روشنی دارد ؟ سگ همراه اصحاب کهف نگهبان آنها بوده و انسانهای امروزی هم هیچیک از گوسفندی که شما آنرا سوال کرده بودید به عنوان نگهبان استفاده نمی کنند و همیشه سگ را به عنوان نگهبان گله برمی گزینند و این کاملاً واضح است که سگ با آنان در آن موقعیت حساس و آنهم در مخفیگاه و غار همراه باشد نه گوسفند!!!

    بر اساس آخرین مطالعات علمی انجام شده در دانشکده دامپرشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر کرد که با همکاری نماینده ولی فقیه و امام جمعه این شهر انجام و منجر به انتشار یک رساله علمی در این دانشگاه گردید مشخص شد که تنها دینی که به نجاست سگ باور دارد ، دین یهود است!
    این رساله تحقیقی در دو بخش تدوین شده است ، در بخش اول که نجاست سگ با فرض انتقال بیماری مورد بررسی قرار گرفته است ، با مقایسه میزان بیماریهای مشترک انسان و دامهای اهلی مختلف و با توجه به آن که میزان بیماریهای مشترک انسان با سگ بسیار کمتر از بیماریهای مشترک با حیواناتی مانند گاو و گوسفند است نتیجه گرفته شده است که عامل نجس شمرده شدن سگ نمی تواند بیماری باشد.
    دوست عزیز چرا بقیه مطلب رو نگفتی .
    این دوستمون که این مطلب رو ننوشته از یه جا copy,past کردن و فکر هم نکنم کاملا بهش اعتقاد داشته باشه
    من که به شخصه از نوشته های تاریخی برای نتیجه گیری خوشم نمیاد چون هر روز علم داره پیشرفت میکنه و آدم هم باید همگام با علم حرف بزنه
    در هر صورت هر کس به اعتقادات خودش دوست عزیز من، ناراحت نباشید و از در کنار بودن سگتون از زندگی زیباتون لذت ببرید
    بله درسته من این رو از http://drlotfi.blogfa.com/post-1487.aspx کپی کردم و کاملا هم بهش اعتقاد دارم
    در ضمن مطلب بین گفت گوی جناب دکترمحمد لطفی زاده و آقای سید جاوید آل داوود را می زارم .


  16. 3 کاربر پست اسماعیل عزیز را پسندیده اند .


  17. Top | #9

    کاربر تازه آشنا

    کاربر تازه آشنا


    محل سکونت
    یاسوج
    لايك دريافتي
    1
    لايك كرده
    0
    نوشته ها
    38
    می پسندم
    95
    مورد پسند : 7 بار در 2 پست

    Smile مشروح یک مناظره درباره مسئله نجاست سگ (دکتر لطفی‎زاده - دکتر آل داوود)

    مشروح یک مناظره درباره مسئله نجاست سگ (دکتر لطفی‎زاده - دکتر آل داوود)


    حکیم مهر - سالها موضوع نجاست سگ محل بحث بین صاحبان حیوانات خانگی ، دامپزشکان ، اساتید دانشکده‎های دامپزشکی ، فقها و غیره و با سؤالات و ابهامات زیادی همراه بوده است. دی ماه سال 86 بحث مفصلی در این باب از سوی مدیر مسئول حکیم‎مهر در سایت تالارهای گفتگوی اردلان شروع شد و مبنای آن تهیه و توزیع بروشوری بود که از سوی انجمن حمایت از حیوانات و به پشتوانه پایان‎نامه مورد ادعای رئیس محترم آن انجمن ، جناب آقای دکتر آل داوود (عضو محترم هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران) در نفی نجاست سگ انتشار یافته بود.
    قویاً لازم است مخاطبین محترم توجه نمایند که اثبات یا عدم اثبات نجاست سگ ارتباطی با نگهداری آن ندارد و این دو موضوع را باید جداگانه بررسی نمود و رسیدگی بهداشتی و کاستن از آلام این حیوان و یا محبت به آن هم منافاتی با موضوع نجاست سگ (در صورت اعتقاد) ندارد!
    اینک در آغاز سومین سال فعالیت نشریه حکیم مهر و در سالروز فعالیت این نشریه و آن مناظره و به دلیل مشاهده برخی مباحث در این زمینه در پایگاههای مختلف اطلاع رسانی و گفتگو که اخیراً ابهاماتی ایجاد کرده است ، گزیده مباحث مطرح شده در سایت اردلان بازخوانی و به مخاطبین ارجمند تقدیم می گردد. به امید آنکه در افزایش آگاهی جامعه مؤثر باشد و سبب تحریک انجام تحقیقات بهتر در این زمینه از سوی کارشناسان علم و دین گردد.
    لازم به ذکر است آنچه در پی می آید به ترتیب شروع مناظره و با استناد به نام کاربری افرادی است که در این بحث شرکت کرده بودند.
    ضمناً نشریه حکیم مهر آمادگی دارد یادداشت‎ها و دیدگاههای اساتید ، کارشناسان و مخاطبین محترم را در این خصوص دریافت و جهت تضارب آراء و تنویر افکار عمومی منتشر نماید.
    -----------------------------------------
    دکتر محمد لطفی‎زاده :
    چندی است مسائلی در بعضی محافل علمی و غیرعلمی پیرامون سگ و نجاست آن مطرح شده است. اینجانب ضمن مطالعه بروشوری که توسط انجمن حمایت از حیوانات به ریاست جناب آقای دکتر سید جاوید آل داوود تهیه و منتشر شده است و دیگر منابع و سوال از برخی عالمان دینی نتیجه مطالعه مقدماتی را به این شرح تقدیم می‎دارم. ضمناْ مصرانه خواستار مشارکت همه دوستان در این زمینه هستم تا به یک نتیجه منطقی و با استدلال در مورد این موضوع برسیم. ضمناْ لازم است اشاره کنم که نجاست سگ یک مسئله است و نگهداری آن در منزل یک مسئله دیگر و کاملاْ مجزا و نباید این دو را با هم مخلوط نمود!!!
    صمیمانه منتظر ارائه نظرات اساتید و همکاران و دانشجویان و کلیه علاقه مندان این موضوع هستم.
    ۱ - در خصوص بروشور تهیه شده توسط انجمن حمایت از حیوانات ، ضمن احترام به این انجمن و تشکر و تقدیر از زحمات و حسن نیت استاد ارجمندم جناب آقای دکتر آل داوود، متاسفانه باید بگویم که مطالب با هم خلط شده و موضوع نجاست سگ و نگهداری آن در منزل که باید بطور مجزا بررسی شود بهم ربط داده شده‌اند که قیاس مع‌الفارق است. ضمن آنکه در هر یک از موضوعات نیز متأسفانه استدلالهای مورد اشاره ضعیف و بعضاً بدون ارتباط با موضوع اصلی است.
    ۲ - در خصوص نجاست سگ از دفتر آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم شیرازی استفتاء شده که نتیجه آن به این شرح است :
    سوالات مطرح شده شامل این دو مورد بود : ۱ - آیا سگ نجس است؟ ۲ - نگهداری آن در منزل اشکال شرعی دارد؟
    پاسخ دفتر آیت الله خامنه‌ای : ۱ - نجس است. ۲ - فی نفسه اشکال ندارد.
    پاسخ دفتر آیت الله مکارم شیرازی : ۱ - نجس است. ۲ - اگر سگ نگهبان باشد اشکال ندارد.
    ۳ - از دفتر حجت الاسلام حسین انصاریان هم در مورد احادیث وارده در زمینه نجاست سگ سوال شده که پاسخ آن دفتر عیناْ به این شرح است :

    اولاً نجاست سگ مورد اتفاق و اجماع همه مسلمین از هر فرقه و مذهبی می‌باشد و همین اجماع و اتفاق کلی بر نجاست سگ بزرگترین دلیل فقهی و علمی مسئله می‌باشد، زیرا همانطور که در فقه اسلامی بحث شده است چنین اجماعات و اتفاقاتی هرگز نمی تواند برخواسته از یک تبانی ظاهری باشد. بلکه ریشه در سنت رسول خدا و امامان معصوم ما دارد.
    ثانیا: قرآن کریم به صراحت کامل امر بسیاری از احکام شرعی و مسایل دینی را به رسول خودش محول فرموده و در دهها آیه قرآن بصراحت کامل فرموده است از خدا و رسولخدا اطاعت کنید و در سوره حشر آیه 9 بصراحت می‌فرماید: « وَما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» بنابر این احادیث و روایات شریفه پیامبر خدا و جانشینان به حق آنحضرت نیز دومین مستند ما در بیان احکام شرعی خواهد بود.
    ثالثا: احادیث و روایاتی که از پیامبر و دیگر امامان معصوم ما پیرامون نجاست سگ و دوری جستن از آن به ما رسیده است بقدری زیاد است که هرگز نمی توان در اعتبار و قطعیت آنها اشکال کرد و با وجود چنین ادله قاطعی برای هیچ مسلمان و مومنی جای هیچ شک و شبهه ای باقی نخواهد گذاشت و اینک به چند حدیث معتبر اشاره و بسنده می کنیم.
    1. ان الکلب رجس نجی؛ همانا سگ پلید و نجس است.
    2. ان الله لم یخلق خلقا انجس من الکلب؛ همانا خداوند نیافرید خلقی را که نجس تر از سگ باشد.
    3. ان اصاب ثوبک من الکلب رطوبه فاغسله؛ هرگاه رطوبتی از سگ به لباس شما برخورد کرد پس حتما آنرا بشوئید.
    4. سالته عن الکلب یشرب من الماء قال: اغسل الاناء؛ از امام معصوم (ع) سوال کردم اگر سگی از ظرفی آب بیاشامد وظیفه چیست؟ آنحضرت فرمود: لازم است ظرف را بشوئید و البته احادیث و روایات معتبره که فقها عظام بر طبق آنها فتوا به نجاست سگ داده اند بیش از اینها است که حضرتعالی می توانید به کتاب وسایل الشیعه باب 1 نجاسات مراجعه فرمائید.
    ----------------------------------
    دکتر سید جاوید آل داوود :
    برادر ارجمند جناب آقای دکتر لطفی زاده
    از توجه و لطف شما ممنونم. لازم است قبل از هر چیز بگویم این بروشوری که فرمودید خلاصه یک پایان نامه بوده که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به راهنمایی بنده و مشاورت نماینده محترم ولی فقیه در این استان انجام شده و با نمره 20 دفاع گردیده است.
    این بروشور (خلاصه) که از نام آن معلوم است تمامی مطالب در آن نیست چون به صورت خلاصه آمده است به همت انجمن حمایت از حیوانات ایران منتشر شد تا راهگشایی باشد برای باب احکام اسلامی. در اینجا من پاسخی که به یک وب سایت تحت عنوان گفتمان قرآن داده ام برایتان کپی می کنم تا شاید دوستان به اصل موضوع توجه کنند.
    لازم است به این نکته اشاره کنم که استفتائات تمام مراجع حاضر در پایان نامه آمده و البته استناد ما به گفته این مراجع محترم نبوده است زیرا هیچکدام منبع اسلامی معتبری برای اشاره به موضوع سگ ارایه نکردند.
    البته این متن خطاب به سوالات تخصصی سایت مذکور در مورد این بحث است و ممکن است بعضی مطالب به سوالات شما مربوط نباشد.
    با تشکر

    اینجانب به عنوان استاد راهنمای مطالعه مذکور در مورد نجاست سگ که به مشاورت نماینده ولی فقیه در یکی از شهرستان ها و یکی از اساتید متخصص بهداشت مواد غذایی دانشگاه آزاد انجام شده است نکاتی را توضیح می‌دهم. این مطالعه در نوع خود کم سابقه است و یکی از آرزوهای امام خمینی (ره) را برای نزدیکی حوزه و دانشگاه تحقق بخشیده است. البته موضوع در باب علوم جدید و قدیم هر دو سیر می کند و لازم بود از هر دو گروه عالم برای این تحقیق استفاده شود.
    در ضمن در باب این رساله دو بار از تمامی مراجع تقلید استفتا شده که استفتائات موجود است و هیچکدام به روایات مطرح شده در این سایت اشاره نکردند که علت یا عدم اطلاع آنها بوده (که غیر ممکن است) و یا غیر معتبر بودن این احادیث بوده است که در زیر توضیح خواهم داد.
    با توجه به مطالبی که در وب سایت شما (منظور سایت کانون گفتمان قرآن است) دیدم و اشاراتی که در برخی نشریات آمده بود لازم دانستم برای خوانندگان شما نکاتی را توضیح دهم. امید است که رعایت انصاف و زمینه کار برای هر انتقادی رعایت و فراهم شود.
    بدیهی است منبع اصلی ما قرآن است و ما معتقدیم که قرآن آخرین پیام الهی به انسان است و دستورات آن به شکلی تنظیم شده که برای انسان تا پایان جهان قابل استناد باشد. بنابر این فرض حضرتعالی مبنی بر این که ممکن است مطلبی در قرآن ذکر نشده باشد از دیدگاه اسلامی نوعی شرک به حساب می آید. این مطلب به این معناست که اگر کسی نتواند مطلبی را در قرآن بیابد دلیل این نیست که چیزی ذکر نشده باشد.
    بر خلاف ادعای شما در قرآن در سه سوره از سگ نام برده شده که در خلاصه رساله ای که به دست شما رسیده نیز آمده است. سوره کهف که از مشهور ترین سوره ها در مورد سگ است به روشنی سگ را تنها حیوان همدم و همراه مردان خدا دانسته است. آیا خدا نمی توانست مثلا یکی از گوسفندان آن چوپان را همراه خداپرستان کند؟ آیا ذکر نام سگ در این باب تصادفی بوده و یا خدا به نجس بودن سگ آگاه نبوده که آن را در کنار خداپرستان ننشاند و همچون آنان بر او معجزه خود را به جهت زنده ماندن در سالیان دراز مذکور اعمال نکند؟ این ها نکاتی است که خداوند بی حکمت در قرآن نیاورده و خواننده اگر تخصص لازم را داشته باشد حتما از این نکته درس می گیرد.
    اما در مورد سوره ای که شما نیز نام سگ را در آن دیده بودید و آن در مورد احکام شکار است نیز دوباره خداوند خواسته است که به پاک بودن بزاق سگ و تماس آن حتی با ماده غذایی انسان تاکید کند. آیا خداوند نمی توانست حیوان دیگری مثل پرندگان شکاری که در آن زمان برای شکار استفاده می شد را مثال بزند؟ خداوند چه اصراری داشته که اینجا سگ را مطرح کند و پاک و جایز بودن شکاری که سگ به آن دهن زده را تاکید کند؟ در اینجا تنها عنوان شده که اگر سگ از آن خورده بود شما نخورید. علت این امر هم به لطف و مهربانی خداوند بازمی گردد. یعنی سگی که تا این حد گرسنه بوده که شکار را خورده نباید از خوردن باقی غذا او را منع کنید و از دهان سگ لقمه را بگیرید.
    اگر قرآن را قانون اسلام در نظر بگیریم، روایات پیامبر مانند آیین نامه های اجرایی قانون است. یعنی هیچگاه پیامبر روایتی ندارد که بر خلاف متن قرآن یا بدعت جدیدی در اسلام باشد. پیامبر در روایات خود نکات قرآن را تفسیر و برای مردمی که توان درک مطالب قرآن را نداشتند با زبان ساده بیان می کند. همچنین اعمال و کردار ایشان نیز که در روایات آمده همگی آیینه ای از قرآن است سراسر معنی و نکته.
    پیامبر اکرم در صدها روایتی که از ایشان نقل گردیده است هیچگاه به نجس بودن سگ اشاره نداشتند و این دلیلی بر فقدان وجود چنین دستوری در اسلام است. حتی بر خلاف ادعای برخی غیر حرفه ای، پیامبر در روایت صحیحه ای که سعدی نیز آن را به نظم در آورده از بخشش گناه یک انسان گناهکار در عوض آب دادن به یک سگ تشنه خبر داده است. این کلام نشان می دهد که نظر لطف خداوند برای آب و غذا دادن به حیوانات به خصوص سگ بسیار قوی و مشخص بوده و اگر سگ حیوان نجسی بود لااقل پیامبر در این روایت اشاره به آن می کرد.

    از آنجا که هر قانون آیین نامه اجرایی و هر آیین نامه اجرایی یک یا چند دستور العمل برای توضیح جزئیات باید داشته باشد. در واقع می توان روایات ائمه را به این دستورات تشبیه کرد که علی القاعده نباید مغایرت با متن قرآن داشته یا بدعت در دین باشد.
    با بررسی روایات ائمه می بینیم که روایات زیادی در مورد سگ وجود ندارد. در روایتی منسوب به حضرت علی (ع) ده صفت سگ با عابدان و زاهدان مقایسه شده و امام فرمودند که اگر کسی این ده صفت را داشته باشد از زاهدان و عابدان است.
    البته در روایتی از امام معصوم نام سگ و نجاست آمده و آن تنها اشاره به غذایی دارد که بخشی از آن را سگ خورده باشد. در واقع این روایت توضیحی است برای آیه ای که در مورد نیم خورده سگ شکاری قبلا گفته شد.
    اما در مورد اشارات و روایاتی که نویسنده محترم در پاسخ به این تحقیق اشاره کرده اند و خوشبختانه به معتبر نبودن برخی از آنها شخصا نیز اشاره کرده اند.
    همانگونه که اشاره شد روایاتی را می توان پذیرفت که بر خلاف قرآن و روایات پیامبر و ائمه نباشند. پس به نظر میرسد اگر شخصی (که البته ناشناس است) از قول شخص دیگری (که آن هم ناشناس است) از نفرات دیگر چیزی را نقل کرده که نهایتا بعد از چندین روایت قرار است به یکی از ائمه منسوب شود، بدیهی است که باید در صحت آن شک کرد.
    همه ما میدانیم که شیعه مذهبی پویاست و این پویا بودن باعث حسادت بسیاری از ادیان و مذاهب دیگر بوده است و فریبکاری های زیادی برای انحراف شیعه از ابتدای تاریخ شیعه تاکنون بکار رفته است. حتی برخی ادیان از قبیل یهود تلاش کرده اند برخی قوانین خود را با جعلیات وارد اسلام کنند تا آن را خدشه دار کنند. اگر در رساله مذکور بقیه ادیان بررسی شده و این نکته که در یهود سگ پلید دانسته می شود ذکر شده است به این دلیل بوده که خوانندگان محترم رساله به توطئه برخی فریبکاران پی ببرند.
    گر چه تاکنون این افکار توسط برخی قدرتمندان دین از آن زدوده شده ولی باید همیشه خطر آن را گوشزد کرد.
    در مورد پویایی شیعه باید تنها به دو موضوع که در سال های اخیر شاهد آن بودیم اشاره کرد. زمانی که دشمنان ما به بهانه حرام بودن ماهیان غضروفی دریای خزر (ازون برون) داشتند منابع ما را به تاراج می بردند این امام بود با توجه به منابع علمی و استدلال متخصصین این ماهی را حلال اعلام کرد. و همین بود در مورد بازی شطرنج.
    پس نباید از تغییر احکام و پویایی مذهب خودمان ترسی به دل راه دهیم، بلکه باید تمامی ایده ها را در این زمینه ارج نهیم.
    ----------------------------------
    دکتر محمد لطفی‎زاده :
    با سلام و احترام
    اولاً خرسندی خود را از پاسخ جناب آقای دکتر آل داوود که اینجانب افتخار شاگردی ایشان را داشته و دارم اعلام میدارم که یک استاد دانشگاه اینگونه محبت فرموده و پاسخ شاگرد کوچک خود نظیر بنده را داده‌اند. بر اساس آنچه ایشان فرمودند اینجانب هم بشدت معتقدم که در این مسئله باید جانب انصاف را رعایت نمود. ضمن تشکر از استاد ارجمندم و دعوت از همه علاقه مندان علم و معرفت به شرکت در این بحث نکاتی را در مورد پاسخ جناب آقای دکتر آل داوود جسارتاً به عرض می رسانم که امیدوارم به روشن شدن این موضوع کمک کند :
    1 - در مورد آنکه فرمودید هیچکدام از مراجع تقلید منبع اسلامی معتبری برای اشاره به موضوع سگ ارائه نکردند توجه شما را به جلد اول کتاب معتبر وسایل الشیعه باب نجاسات و بخصوص باب فی نجاسات الکلب و الخنزیر جلب می کنم. هرچند که منابع دیگری هم وجود دارد که مستلزم تحقیق بیشتری است.
    2- همانطور که شما هم فرمودید ارتباط حوزه و دانشگاه بسیار مغتنم و آرزویی به حق است و لذا اینجانب پیشنهاد میکنم انجمن حمایت از حیوانات میزگردی در این خصوص با دعوت از متخصصین و محققین حوزه و دانشگاه برگزار نماید که مطمئناً نتیجه آن مفید خواهد بود.
    3- آنچه جنابعالی در مورد عدم ذکر بعضی مطالب در قرآن و تعبیر اینجانب به شرک کردید حقیقتاً باعث تعجب است. توجه شما را در این زمینه به این نکته جلب می کنم که اتفاقا بسیاری از مسائل در قرآن به وضوح ذکر نشده و یا اصلاً مطرح نگردیده است و از وجود مقدس معصومین سلام الله علیهم به ما رسیده است و این دقیقاً متن حدیث ثقلین است که رسول خدا فرمود : من کتاب خدا و عترتم (اهل بیتم) را در میان شما به یادگار میگذارم و ایندو هرگز از هم جدا نمی شوند... قطعاً توجه دارید که عدم جدایی کتاب خدا از اهل بیت و بالعکس دقیقاً اشاره به همین موضوع است که در کنار قرآن و برای فهم آن کاملاً نیاز به وجود مقدس معصومین علیهم السلام احساس میشود و نه تنها این مسئله شرک نیست که عین توحید است و تفسیر و معنای این آیه است : که اطیعوالله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم ...
    کتاب خدا هدایتگر است و مفسرین الهی همانطور که امیر مؤمنان هم فرمودند آیات را تفسیر می کنند و متشابه و ناسخ و منسوخ آن را بیان میدارند. بطور مثال نمازی که ما میخوانیم مگر از حیث تعداد رکعات و کیفیت آن در قرآن ذکر شده است. واضح است که نیازی به اینکار نبوده چرا که در کنار کلام الهی مفسر آن که همانا رسولخدا و ائمه اطهار علیهم السلام بوده اند به عنوان معلمین بشریت حضور داشته و دارند و روش و آن آئین نامه اجرایی که شما هم اشاره فرمودید به انسانها می آموزند و ابلاغ می نمایند.
    4 - من که عرض نکردم در قرآن از سگ نام برده نشده بلکه گفتم در قرآن اشاره ای به نجاست سگ نشده است. سوال شما در مورد اصحاب کهف کاملاً پاسخ روشنی دارد ؟ سگ همراه اصحاب کهف نگهبان آنها بوده و انسانهای امروزی هم هیچیک از گوسفندی که شما آنرا سوال کرده بودید به عنوان نگهبان استفاده نمی کنند و همیشه سگ را به عنوان نگهبان گله برمی گزینند و این کاملاً واضح است که سگ با آنان در آن موقعیت حساس و آنهم در مخفیگاه و غار همراه باشد نه گوسفند!!!
    5 - سوال دیگر شما هم واقعاً جای تعجب دارد!!! مگر هر چیز نجسی با شما باشد خلاف خداپرستی است که شما مطرح فرمودید که چون سگ با خداپرستان بوده پس نتیجه میگیریم که سگ نجس نیست! همه خداپرستان عالم روزانه در بدن خود در قلب و رگهایشان و در مثانه و روده انواع و اقسام نجاسات را حمل می کنند. مگر این مسئله با خداپرستی آنها منافاتی دارد؟ اینکه سگ (ولو نجس باشد) همراه کسی باشد چه ربطی به خداپرستی او دارد؟ (اینجاست که عرض میکنم از هر دلیل ضعیفی نباید برای اثبات آنچه دوست داریم به آن برسیم استفاده کنیم)
    6- اما در مورد آیه 4 سوره مائده که شما اشاره فرمودید یا این آیه را کامل مطالعه نفرموده اید یا دقت کاملی در آن نداشته اید! این آیه با یک سؤال شروع میشود. وقتی مردم آن زمان از پیغمبر در مورد صیدی که توسط حیوانات انجام میشود می پرسند خداوند این آیه را نازل می فرماید. این آیه به هیچ وجه بحث نجاست یا طهارت سگ را مطرح نمی کند.(باز تأکید می کنم دقت بفرمایید) این آیه بر روی حلال بودن آنچه سگ آنرا شکار کرده بحث میکند. قصد شما اینست که این مسئله را به عدم نجاست سگ ربط دهید در حالی که در این آیه اصلاً چنین چیزی نیامده است. در این آیه کلمه جوارح که مفرد آن جرح است آمده و اشاره به همه نوع صیاد دارد از سگ گرفته تا پرندگان شکاری اما پس از آن چون قید مکلبین به معنای تربیت کننده سگان آمده است مفسرین و فقهای شیعه بر اساس این مسئله تنها شکاری که توسط سگ آنهم برای انسان شکار شده باشد را حلال می دانند ولو اینکه مرده باشد و بعد شما به سر شکار برسید(مشروط بر اینکه نام خدا را بر زبان در موقع فرستادن سگ جاری ساخته باشید) البته اهل تسنن نظر دیگری دارند و این آیه را علاوه بر سگ به پرندگان شکاری هم تفسیر می کنند. به همین دلیل هم در فقه شیعه تنها شکار سگ به شرط آنکه سگ از آن نخورده باشد(به دلیل آن است که در آیه قید علیکم آمده است) حلال است و این به آن معنا است که اگر سگ تعلیم دیده باشد شکار را نمی خورد و آنرا برای شما نگه میدارد و اگر شکار را برای خودش انجام دهد از آن میخورد. می‌بینید که اصلاً موضوع آیه چیز دیگری است و ربطی به نجاست سگ ندارد!!! اگر مایل باشید خوب است در این خصوص به تفسیر المیزان و تفسیر نمونه به ترتیب جلد 5 و 4 مراجعه نمایید.
    7 - من متوجه نشدم با چه مدرکی شما فرمودید که پیامبر در صدها روایت هیچگاه به نجس بودن سگ اشاره نکرده اند!!! اولاً روایاتی که از پیامبر نقل شده بیش از اینها است که ذکر فرمودید. ثانیاً فقط منبع ما روایت پیامیر نیست بلکه امامان معصوم هم در حکم همین قضیه اند. مگر نه اینکه (کلهم نور واحد) ؟!!! ضمن آنکه مجدداً توصیه می کنم به باب نجاسات جلد اول کتاب وسایل الشیعه مراجعه کنید تا بعضی از این روایاتی که می فرمایید وجود ندارد را مشاهده بفرمایید!!!
    8 - من نمی دانم چرا سعی دارید دائم دلایل ضعیف را پایه استدلال برای اثبات عدم نجاست سگ قرار دهید. آخر چه ربطی بین نجاست و آب و غذا دادن به سگ و بخشش گناه است. این دقیقاً یک قیاس مع الفارق است. اصلاً این دو موضوع ربطی به هم ندارد. شما فرموده اید که اگر سگ نجس بود پیامبر در آن روایت به این موضوع اشاره می فرمود!!! نمی دانم شاید ما باید تعیین کنیم که پیامبر خدا چه چیزی را در کلام خود بگوید!!! وقتی مسئله ای در جایی موضوعیت ندارد چرا باید انتظار طرح آن را داشت. (هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!!!)
    9 - در مورد اینکه فرموده اید (با بررسی روایات ائمه می بینیم که روایات زیادی در مورد سگ وجود ندارد) من که نفهمیدم این را ملاک چه چیزی قرار دادید؟ اولاً اگر روایات زیادی نداریم (که من معتقدم در حد این موضوع اتفاقاً داریم و تا زیاد را چه معنا کنید؟!) شما در همین چند پاراگراف کوتاه به چند روایت اشاره نمودید که خود گویای آن است که اتفاقاً روایات قابل توجهی در این زمینه موجود است. ثانیاً اینکه امام علی علیه السلام صفات سگ را الگوی انسان قرار داده اند نه تنها دلیل بر عدم نجاست سگ نیست که باز هم این موضوع اصلاً ربطی به مسئله نجاست ندارد. کما اینکه هر چیز نجسی لزوم مضر نیست و فوایدی دارد. از فواید سگ آنکه حتی می تواند الگوی انسان باشد. مگر نه اینکه شراب نجس است ؟ اما فوایدی هم دارد. مگر نه اینکه خون نجس است اما فوایدی هم دارد. می بینید که الگو قرار گرفتن یا فایده داشتن هر چیز شرط لازم و کافی برای عدم نجاست آن نیست و باز هم باید بگویم که این دو مسئله اصلاً به هم ارتباطی ندارد!
    10 - نکته مهم دیگر آنکه شما نفرمودید که پس روایاتی که اینجانب از کتاب وسایل الشیعه و به نقل از دفتر آقای انصاریان مطرح نمودم پس چیست و چه جایگاهی دارد؟
    11 - در مورد پویایی فقه شیعه شکی نیست اما باید توجه داشته باشیم که در مسئله شطرنج موضوع آن عوض شد. یعنی شرط موضوعی آن که قمار بود اگر برطرف شد آنوقت حلیت می یابد و یا اگر وجود فلس به اثبات رسید حلیت اوزون برون تأیید میشود گرچه که بعضی از فقها هنوز هم چنین نظری ندارند! آیا در مورد نجاست سگ هم دلیل علمی وجود دارد یا موضوعیت سگ عوض شده است. اگر موضوعیت سگ عوض شود نظیر قوچک که موضوع آن قبلاً مطرح شده بود آنوقت می توان راجع به آن اظهار نظری خلاف آنچه تاکنون مرسوم بوده نمود.
    12 - تغییر احکام با پویایی مذهب دو چیز متفاوت است. امیدوارم این را به اشتباه لفظی مطرح فرموده باشید. چون هیچیک از احکام و سنن اسلامی تغییر نمی یابند. همانطور که نص صریح قرآن می فرماید که سنت الهی تبدیل و تغییر پذیر نیست. اما اگر بر اثر تحقیق (پویایی مذهب) و به دست آمدن زوایایی جدید موضوعیت یک حکم عوض شود آنوقت حکم قبلی نسخ میگردد. همانطور که در تاریخ اسلام هم نمونه هایی از این مسئله به چشم میخورد.
    13- در خصوص عنوان این پاسخ که جناب آقای دکتر آل داوود خطاب به بنده فرمودید: (تعصب در اسلام جایی ندارد!) هم باید عرض کنم تعصب حقیقتاً در اسلام جایی ندارد اما مواظب و مراقب باشیم که سنت های الهی را با تغییر رنگ و لعاب آن و افزودن تفسیرها و برداشتهای شخصی به بهانه عدم تعصب از یاد نبریم. تعصب با اعتقاد به سنت دو چیز کاملاً متفاوت است اگر چه که مرز آن بسیار باریک است و انشاء الله خداوند ما را بر حرکت در راه مستقیم یاری نماید.
    14 - در پایان از حسن نیت استاد ارجمندم جناب آقای دکتر آل داوود سپاسگزاری می نمایم. مجدداً تأکید و پیشنهاد می کنم که برگزاری میزگردی با حضور متخصصین فقه و تفسیر قرآن کریم و صاحبنظران علم رجال و متخصصین علم دامپزشکی در روشن تر شدن ابعاد این بحث کمک زیادی خواهد نمود.


  18. 2 کاربر پست اسماعیل عزیز را پسندیده اند .


  19. Top | #10

    کاربر تازه آشنا

    کاربر تازه آشنا


    محل سکونت
    یاسوج
    لايك دريافتي
    1
    لايك كرده
    0
    نوشته ها
    38
    می پسندم
    95
    مورد پسند : 7 بار در 2 پست

    Smile

    نقل قول نوشته اصلی توسط aries-boy نمایش پست ها
    اسماعيل جون عالي بود... لطفا درمورد گربه هم بنويس
    تالار گفتگوی پرشین پت (Mypet.ir)
    گربه بر خلاف سگ نجس نیست فضله و مدفوع هر حيوانِ حرام گوشتى كه خون جهنده دارد، نجس است. بنابراين، مدفوع گربه نجس است و موى گربه پاك است؛ ولى اگر از آن همراه نمازگزار باشد، نماز او باطل است


  20. کاربر مقابل پست اسماعیل عزیز را پسندیده است:


صفحه 1 از 5 1 2 3 4 5 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. چگونه به حيوان در خانه جديد خوش آمد بگوييم
    توسط ماندانا در انجمن فرهنگ سازی برای حیوانات خانگی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 23rd April 2010, 09:27 PM

Visitors found this page by searching for:

احکام اسلام درموردگربه

دستورالعمل ایمنی سگ نگهبانی

فتواي اقاي خامنه اي در مورد فضله خرگوش نجس است

افسانه­اي «عمار الدار»

ادرارحیوانات نجسه

حکم شرعی نگاه داشتن خرگوش در خانه

دستورالعمل نگهداری خرگوش در خانه

تجرد گرايي و نگهداري حيوانات

نگهداری تندیس در خانه چه حکم شرعی دارد

احادیث درموردگربه

حکم شرعی نگهداری خرگوش و گربه در خانه

آيا شاش كبوتر نجس هست

آیا شاش خرگوش نجس است؟

احادیث نگهداری خرگوش از امامان معصوم

کلمات کلیدی این موضوع

تالار گفتگوی پرشین پت (Mypet.ir) مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات تماس با پرشین پت
جهت ارتباط با مديران پرشین پت مي توانيد از اطلاعات زير استفاده نماييد .
Email : persianpet@gmail.com
SMS : 10000128394214




Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556