392143_277613812298003_109833795742673_811048_4432524_n.jpg


یکی از بیماریهای شایع مفصلی بیماری نقرس است که به دلیل افزایش اسید اوریک

خون ایجاد می شود و با تجمع رسوبات اورات در مفاصل خصوصاً مفاصل انگشت بزرگ پا

درد شدیدی همراه دارد که با سرخ شدن محل و التهاب و ورم آن ناحیه همراه است.

اصلی ترین علل افزایش اسید اوریک خون که منجر به بروز بیماری نقرس می شود

عبارتند از:

استفاده بیش از حد از گوشت قرمز و فرآورده های آن، استفاده مفرط از غذاهای شور و دارای املاح زیاد، مصرف زیاد نوشابه های الکلی، کم خونی مفرط و نارسایی کلیه در رفع اوره اضافی خون.


این بیماری که به مرض پولدارها هم شهرت دارد معمولاً با خوردن گوشت زیاد تشدید می شود و درد شدیدی در ناحیه مفصل انگشت شصت پا همراه دارد.


رایجترین درمانهای گیاهی و سنتی این بیماری به شرح ذیل می باشد:

1) نوشیدن روزانه یک استکان آب ترب که حلال اسید اوریک بوده، درد و التهاب نقرس را تسکین می دهد.


2) تهیه مرهم آویشن شیرازی به این قرار که: 20 گرم آویشن و 20 گرم گل ارمنی و 10 گرم تخم کرفس را همراه 20 گرم تخم شوید پودر کرده در مقداری پیه ذوب شده بز ، مخلوط نموده، روزی 2 مرتبه روی موضع درد ماساژ داده می شود.


3) ماساژ برگ کلم تر و تازه که له شده باشد و به صورت گرم روی موضع درد بسته شود.


4) مصرف روزانه یک استکان آب آلو همراه نصف استکان سکنجبین.


5) مصرف مداوم سیر نیز از توصیه های مؤثر در پیشگیری و درمان بیماری نقرس است.


6) مالیدن روغن گردو به موضع درد و همچنین استفاده از مرهم کوبیده گیاه نرگس و پیاز آن که با عسل خمیر شده است یا ضماد کرفس خام که همراه آبلیمو به عنوان مرهم روی موضع درد گذاشته می شود از درمانهای مؤثر بیماری نقرس است.


7) مصرف روزانه شربت گل اسطخدوس به این صورت که 30 گرم اسطخدوس را همراه 20 گرم مرزنجوش، 10 گرم گل بنفشه و 2 عدد لیمو ترش تازه در یک لیتر آب دمکرده و شربت حاصل را در 2 نوبت صبح و عصر میل نمایید.


8) از دیگر بیماریهای شایع، کمردرد ها و قولنج عضلات کمر می باشد که معمولاً متعاقب ضربه سنگینی وزن، عفونتهای زنان و ضایعات ستون فقرات ایجاد می گردد و مانع از انجام فعالیت های روزانه می گردد.


قبل از طرح روشهای درمانی ابتدا توصیه هایی جهت پیشگیری از بروز کمردرد و حفظ سلامت ستون فقرات ارائه می گردد.


1- داشتن برنامه منظم ورزشی خصوصاً ورزشهایی مثل پیاده روی و شنا و حرکات مخصوص تناسب اندام و ورزشهای سبک مثل حرکات منظم دست و پا در حالت دراز کش روی کمر.


2) داشتن رژیم غذایی مناسب خصوصاً از نظر پروتئینهای مورد نیاز و پرهیز از اضطراب و استرسهای عصبی.


3) مناسب ترین حالت نشستن به این صورت است که کمترین فشار روی ستون فقرات وارد آید و این زمانی است كه ستون فقرات گردن و سینه کشیده باشد. برای داشتن این وضعیت توصیه می شود یک پشتی کوچک در ناحیه گودی کمر قرار دهید تا از خمیدگی ستون فقرات به طرفین یا جلو، پیشگیری شود.


4) بهتر است پیاده روی با ده دقیقه در روز با سرعت پایین و 70-60 قدم در دقیقه شروع شود و به تدریج طی 2-1 ماه به 120-90 قدم در دقیقه به مدت نیم ساعت افزایش يابد.


5) اندازه بالش زیر سر در هنگام خواب باید کوتاه باشد به طوری که ارتفاع آن حدود 10-5 سانتی متر بیشتر نباشد.


6) در ایستادن های طولانی مدت، بهتر است وضعیت ایستادن نامتقارن باشد. یعنی وارد کردن وزن روی یک پا و حمایت توسط پای متقابل.


7) در صورت استفاده از مبل و صندلی برای نشستن بهتر است صندلیها و مبل را طوری انتخاب کنید که هنگام نشستن زانوها بالاتر از لگن یا حداقل در حد لگن قرار گیرد. مبل هم طوری انتخاب شود که هنگام نشستن داخل آن فرو نروید. صندلی هم بهتر است به اندازه ای باشد که هنگام نشستن، کف پاها با زمین تماس پیدا کند.


8) استفاده از چهار پایه کوچک با زاویه 45 درجه زیر پا در موقع نشستن روی صندلی کمک زیادی به سلامت ستون فقرات می کند.


9) برای بلند کردن اجسام با برداشتن آنها از روی زمین هرگز کمر را خم نکنید بلکه زانوها را به کمر نزدیک کنید تا مرکز ثقل بدن از ناحیه کمر به آرنج منتقل شود.


10) رانندگی زیاد برای ستون فقرات مضر است و بهتر است هر دو ساعت یک بار با انجام حرکات نرمشی و کششی و پیاده روی، به سلامت ستون فقرات کمک کرد.


درمانهای طب سنتی برای کمر درد به شرح زیر است:

1) کمپرس محل درد با جوشانده 50 گرم سداب در یک لیتر آب.

2) خوردن شربت ریوند چینی که به صورت دمکرده 50 گرم ریشه ریوند چینی در یک لیتر آب تهیه شده و با عسل مخلوط شده است.

3) خوردن روزانه یک قاشق مرباخوری از مخلوط پودر مصطکی و انیسون که با عسل مخلوط شده است.

4) استفاده از پمادهای موضعی مثل پماد قسط، پماد سداب، اشق و پودینه نیز در درمان کمردردها اثر خاصی دارد.


farsonline