پت شاپ پرشین پت
Follow Us
facebook twitter blog google

خبر های روز حیوانات خانگی

  • بستنی قهوه گربه ◄ بستنی قهوه گربه
      آثار هنری شگفت انگیز نقاشی شده با قهوه توسط هنرمند روسی Elena Efremova . انواع مختلف قهوه ویژگی منحصر به فردی را برای هر نقاشی گربه ایجاد می کند .
  •  قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغده ◄ قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغده
      فنجان های قهوه به یاد ماندنی دارای تصاویر زیبای جغدهای شایان ستایش با چشمانی به اندازه چشمان شما پس از اولین جرعه است. بسته بندی Boo Takeaway و فنجان های قهوه که توسط Backbone Branding برای خط جدید قهوه رویال ارمنستان "Owl" طراحی شده است. در ارمنی، "بو" به معنای "جغد" است، اشاره مستقیم به پرنده شب‌زی، که برای یک برند قهوه از آن به عنوان نام استفاده می‌کند. چشمان کنجکاو جغد با فنجان های دارای تصاویر کارتونی که آنها را به جغدهای جذاب تبدیل می کند، به کانون طراحی تبدیل می شود. فنجان‌های قهوه جغد در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند تا با زمانی از روز که قهوه سفارش می‌دهید، مطابقت داشته باشد، چه برای بیدار شدن از خواب صبحگاهی و چه در اواخر شب.
  • قاب دوربین فیدر پرنده ◄ قاب دوربین فیدر پرنده
      تغذیه پرنده چند منظوره با کیف یکپارچه برای دوربین در فضای باز به افراد اجازه می دهد تا پرندگان را در حیاط خلوت خود تغذیه و ضبط کنند . تغذیه کننده پرنده که توسط Wasserstein برای قرار دادن دوربین های محبوبی مانند Wyze Cam طراحی شده است به شما کمک می کند هر صدای جیر جیر و بال زدن را با وضوح بالا ثبت کنید. در عین حال که دوربین شما را از باران، باد و عناصر بیرونی در امان نگه می‌دارد، حیات وحش را مستقیماً در معرض دید قرار می‌دهد. این تغذیه کننده پرنده که به راحتی بر روی درختان یا دیوارها نصب می شود و با انرژی خورشیدی سازگار است، پرنده نگری را به یک ماجراجویی با فناوری پیشرفته تبدیل می کند.
  • بستنی آموزشی به شکل کوه یخ ◄ بستنی آموزشی به شکل کوه یخ
      بستنی آموزشی به شکل کوه یخ ذوب می شود تا یک پنگوئن یا خرس قطبی را در بالای چوب بستنی نشان دهد. بسته بندی بستنی تابستانی تاک طراحی شده توسط BXL به بچه ها در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا می آموزد. این طراحی بسته بندی قدرتمند است زیرا یک تجربه ساده از خوردن بستنی را به یک درس قابل تامل تبدیل می کند. این نشان دهنده ناپدید شدن حیات وحش در مناطق قطب شمال به دلیل گرمایش جهانی است.
  • کفش های میکی موس ◄ کفش های میکی موس
      کفش‌های پاشنه بلند خلاقانه با گوش‌های نمادین میکی موس که به جلو متصل شده‌اند، ترکیبی عالی از شیطنت دوران کودکی و مد بزرگسالان هستند. کفش های میکی موس توسط کوپرنی طراحی شده اند زیرا بزرگسالان دیزنی نیز به مد لباس نیاز دارند. در نمایشگاه کوپرنی بهار تابستان 2025 در دیزنی لند پاریس رونمایی شد. کفش های میکی موس که در ایتالیا ساخته شده اند، یک کفش کلکسیونی با نسخه محدود هستند که ترکیبی از تجمل و نوستالژی هستند.
  • ماسک صورت Cthulhu ◄ ماسک صورت Cthulhu
      ماسک صورت خلاقانه با شاخک‌های چرم واقعی برای افرادی که می‌خواهند به نظر برسند که به تازگی از رویای تب لاوکرافت بیرون آمده‌اند. ماسک صورت Steampunk Cthulhu که توسط Uchronic از چرم ساخته شده است ، با هر شاخک شکل و جزئیات برای به تصویر کشیدن آن حال و هوای وهم انگیز و اخروی. چرم با کیفیت بالا برش خورده، قالب‌گیری شده و دوخته می‌شود تا جلوه‌ای واقعی و لغزنده به ماسک بدهد. تناسب قابل تنظیم، ماسک صورت Cthulhu را به طرز شگفت‌آوری راحت نگه می‌دارد، زیرا در مناطق بایر حرکت می‌کنید یا در Burning Man مورد توجه قرار می‌گیرید.
  • کیف دستی میکی موس ◄ کیف دستی میکی موس
      کیف چرمی شیک و چشم نوازی که برای طرفداران شیک دیزنی ساخته شده است با گوش های نمادین میکی موس در بالا ارائه می شود. کیف سوایپ میکی موس توسط کوپرنی برای کسانی که عاشق دیزنی و مد بالا هستند طراحی شده است. کیف دستی میکی موس که در ایتالیا از چرم مشکی باکیفیت ساخته شده است، هم یک کیف روزمره کلکسیونی و هم پوشیدنی است. در طول نمایش مد SS25 Coperni در دیزنی لند پاریس معرفی شد.
  • گودال آتش کوسه ◄ گودال آتش کوسه
      گودال آتش الهام گرفته از پوستر فیلم که شبیه کوسه با دهان باز از آرواره ها طراحی شده است ، وحشت سینمایی را به حیاط خلوت می آورد . گودال آتش آرواره که توسط Burned by Design ساخته شده است ، ادای احترامی شگفت انگیز از تریلر نمادین کوسه اسپیلبرگ است. طراحی حماسی یک ساختار دو قسمتی است: بدن کوسه با جزئیات، که لحظه وحشتناک را از پوستر فیلم به تصویر می کشد، و یک گودال آتش در داخل. دهان باز ترسناک کوسه به عنوان نقطه دسترسی آسان به آتش عمل می کند که هنگام غرش شعله ها از درون، تصویری چشمگیر را ارائه می دهد.
  • کاناپه راحت حیوانات خانگی ◄ کاناپه راحت حیوانات خانگی
      کاناپه راحت حیوانات خانگی دارای درب های چوبی است که برای جلوگیری از پوشاندن موهای گربه روی کوسن ها تا می شود . مبل گربه توسط Tomoya Ono یک قطعه مبلمان مدرن طراحی شده است که هم صاحبان گربه و هم حیوانات خانگی آنها را مورد توجه قرار می دهد. هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، قسمت های نشیمنگاه نرم را می توان به دقت بسته کرد تا ظاهری تمیز و بدون مو داشته باشد. این کاناپه که با در نظر گرفتن دوام ایجاد شده است، از مواد ضد خش ساخته شده است و کاملاً قابل شستشو است و برای خانواده هایی که گربه دارند ایده آل است.
  • بازوهای مینیاتوری ◄ بازوهای مینیاتوری
      بازوهای مینیاتوری طراحی شده برای جوجه ها، پرنده شما را به یک ابرقهرمان پردار با بازوهای سبز عضلانی کوچک تبدیل می کند . بازوهای هالک پرینت سه بعدی برای جوجه ها: چرا نباید پرنده ای فوق العاده قوی در اطراف حیاط قدم بزند؟ این ارتقای نهایی برای مرغ متوسط ​​است. هیچ چیز مانند پرنده ای که عضله دوسر بازوی سبز را خم می کند «باورنکردنی» نمی گوید…
12345678910بعدیآخرین
(1 - 10) / 29366    |     صفحه 1 از 2937
RSS

GetPagedList: 0,440,,False,False,False,CreationDate,0,10

معرفي نژاد گربه


اخبار ومقالات - گالری


نمایش متن مقالات

با اسفندیار احمدیه، نقاش و پدر هنر پویانمایی ایران

مردمی ‌بودن رمز ماندگاری هنر
 صبح یكی از روزهای پاییزی به دیدنش می‌روم. خانه‌اش واقع در كوچه احمدیه است و این نشان از قدمت زندگی او در این محل دارد.
 
خانم پروین‌دخت مهاجر، همسر اسفندیار احمدیه به استقبالم می‌آید و مرا به داخل راهنمایی می‌كند. تمام دیوارهای خانه مملو از تابلوهایی است كه استاد احمدیه طی 50 سال گذشته به تصویر كردن آنها پرداخته است.
می‌گوید آقای احمدیه هیچ‌وقت تمایلی به فروش آثار خود نداشته است و اگر یك روز جای یك قاب نقاشی روی دیوار خالی بماند، در روحیه او تاثیر زیادی می‌گذارد.
اسفندیار احمدیه هنرمند بی‌ادعا و كم‌حرفی است و جز به ضرورت سخن نمی‌گوید و همانقدر كه از تلاش‌ها و كندوكاوهایش در 2 عرصه نقاشی و پویانمایی می‌گوید، آدم را به فكر وا‌ می‌دارد كه این همه انرژی از كجا آمده است.
به بهانه برپایی نمایشگاهی از آثار نقاشی این هنرمند 83 ساله در فرهنگسرای شفق، پای صحبت‌های او در باره زندگی و تجربه‌های هنری‌اش نشستیم.
پروین‌دخت مهاجر، همسر اسفندیار احمدیه در گفت‌وگوی ما سهیم بود و در یادآوری خاطرات و زمان دقیق فعالیت‌های زندگی هنری او نقش پررنگی در این گفت‌وگو ایفا كرد.

در حال حاضر، نمایشگاهی از آثار نقاشی شما در فرهنگسرای شفق برپاست كه در حاشیه آن، اهالی هنر و آنهایی كه با خدمات ارزنده شما در حیطه انیمیشن و نقاشی آشنایی دارند، به برپایی مراسم بزرگداشتی برای شما نیز پرداختند. بر پایی این نمایشگاه چگونه شكل گرفت؟
30 اثر از من دراین نمایشگاه وجود دارد. سال 1385 سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری از من خواست تعدادی از تابلوهایم را به عنوان هدیه به موزه امام علی(ع) اهدا كنم كه بنا به موافقت من، 36 اثر از نقاشی‌هایم دراین موزه به معرض نمایش گذاشته شد.
از این نمایشگاه استقبال مطلوبی به عمل آمد و مخاطبان از برخی تابلوهای من مانند قیامت، اصحاب فیل، ظهر عاشورا، تمثالی از چهره حضرت علی(ع) و... استقبال زیادی كردند.
امسال هم مدیریت فرهنگسرای شفق از من درخواست كرد تا تعدادی از تابلوهایم را در قالب یك نمایشگاه در این فرهنگسرا نمایش دهم. طی مراسمی‌ هم كه در جریان برگزاری این نمایشگاه برایم گرفتند، هنرمندان زیادی از آسیفا حضور داشتند.
فیلم‌هایی را كه طی سال‌های گذشته به ساخت آنها پرداخته بودم برای مدعوین نمایش دادند و برخی هنرمندان نیز در این مراسم به سخنرانی پرداختند و در نهایت هم با جایزه و لوح تقدیر از من استقبال كردند.

مضامین 30 اثری كه در نمایشگاه فرهنگسرای شفق به نمایش گذاشته‌اید، در ادامه همان كارهای قبلی شماست؟
این آثار مشتمل بر كارهای قدیمی‌ متعلق به دهه 30 تا امروز است كه از میان آنها می‌توان به جنگ نادرشاه در هندوستان اشاره كرد كه در آن زمان به وسیله كاردك كار كرده بودم.
میراب‌های قدیم تهران، سی‌وسه پل در دست ترمیم، كشتی نوح، آخرالزمان، پارچه فروش‌ها، آب فروشان دوره گرد سرچشمه، رستم و اسفندیار و... برخی دیگر ازاین آثار به شمارمی‌روند.

زندگی روزمره مردم تهران در كارهایتان بسیار دیده می‌شود، دلیل آن چیست؟
از آنجا كه در محله پامنار به دنیا آمده و بزرگ شده‌ام ‌در آثار نقاشی‌ام سعی كرده‌ام بیشتر‌ فرهنگ و سنت‌های این محله را ترسیم كنم. اصلا بخشی از دلمشغولی من در حیطه نقاشی پرداختن به مشاغل قدیمی ‌موجود در تهران بوده است.

اتاقی كه در حال حاضر كه این گفت‌وگو در آن انجام می‌گیرد، پر از تابلوهای نقاشی شما متشكل از همین مضامینی است كه به آن اشاره كردید. پیش از آن كه گفت‌وگوی ما شروع شود، عنوان كردید ‌تمایلی به فروش آثارتان ندارید، اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم، نگهداری آثار هنری در ظرف زمان طولانی و در شرایط عادی مانند منزل شخصی شما میسر نیست. منظورم این است كه فكر نمی‌كنید این تابلوها باید در سالن مخصوص و در شرایط آب و هوایی خاصی نگهداری شوند تا از ‌ آسیب دور بمانند؟
افسوس من هم همیشه همین بوده است كه ای‌كاش محل مناسبی برای نگهداری آثار هنری هنرمندان وجود داشته باشد تا به قول شما هم از ‌ تخریب آنها جلوگیری شود و هم به عنوان میراث فرهنگی برای نسل‌های آینده به یادگار بماند. البته طی ماه‌های گذشته، همسرم به شهرداری نامه‌نگاری‌های متعددی در این زمینه كرده است و درخواست یك نمایشگاه دائمی‌ برای آثار به جای مانده كرده كه هنوز جواب صحیحی از سوی شهرداری به دست ما نرسیده است و امیدوارم این مساله درصورت صلاحدید مسوولان فرهنگی‌ میسر شود. به نظر می‌رسد این حركت برای هنرمندانی كه تمایلی به فروش آثارشان ندارند، می‌تواند حركت خوبی به‌شمار رود.

اگر بخواهید به مهم‌ترین مولفه هنری خود اشاره كنید، چه می‌گویید؟
برخی معتقدند تعدد شخصیت‌های زیاد در هر دو وادی انیمیشن ونقاشی از ویژگی‌های كاری من است. صرف نظر از اینها، من در طول سال‌های فعالیتم بویژه در حوزه نقاشی، سعی كرده‌ام به ریزه كاری‌هایی نیز بپردازم كه شاید از منظر برخی هنرمندان، رعایت چنین ریزه‌كاری‌هایی چندان ضرورت نداشته باشد.

اولین اثر پویانمایی كه به وسیله شما ساخته شد، چه سالی بود؟
‌سال 1336 كه شروع به ساختن فیلم «ملانصرالدین»‌ كردم. این انیمیشن حدود 13 ثانیه بود.

ساختن چنین فیلمی‌ در دهه 30 خورشیدی آن هم در دورانی كه امكانات و فناوری در مقایسه با امروز عقب افتاده بود و در عین حال آثار پویانمایی نیز در جامعه شناخته شده نبودند با چه دشواری‌هایی روبه‌رو بود و اصلا چطور شد كه تصمیم به ساختن انیمیشن ملانصرالدین گرفتید؟
چون یك كار جمع و جور و ساده بود. آن زمان یك‌سری فیلم‌های خارجی به ایران می‌آمد كه من از طریق تماشای آنها به ساخت انیمیشن ترغیب شدم. در عین نداشتن امكانات، فیلم كوتاه ملانصرالدین را با مداد طراحی كردم. آن زمان یك دوربین به نام بلوكس وجود داشت كه می‌شد به وسیله آن به ساخت فیلم 35 میلی‌متری پرداخت، اما هنوز دوربین سه پایه‌ای در كار نبود و من برای ادامه ساخت انیمیشن خود نیاز به چنین دوربینی داشتم. خیلی فكر كردم كه چه باید بكنم. سرانجام از یك چهارپایه استفاده و دوربین را بر آن سوار كردم. به هرحال كار ساخت اولین كار پویانمایی را در چنین شرایطی شروع كردم.

شما از جمله هنرمندانی هستید كه سال‌های متمادی در عرصه پویانمایی فعالیت كرده‌اید. یعنی تا امروز چیزی نزدیك به پنجاه و اندی سال است كه در این وادی كار كرده‌اید و به نوعی از شما به عنوان پدر انیمیشن ایران نام برده می‌شود و البته در كنار آن نقاشی را نیز ادامه داده‌اید. طبعا طی این سال‌ها به تكنیك و شیوه‌های منحصر به خود دست یافته‌اید. درباره تكنیك‌های خاصتان در هنرهای پویانمایی و نقاشی صحبت كنید؟
خب در این كه هر هنرمندی بعد از پشت سر گذاشتن دوره‌های مختلف كاری، بالاخره به سبك منحصر به خود دست می‌یابد، شكی نیست. من نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌ام. بیشتر در وادی نقاشی سعی كردم به حركت و تصویرسازی پایبند باشم و فكر می‌كنم تا حدود زیادی هم موفق شده‌ام. به طوری‌كه در تمام ادواری كه در این حوزه به فعالیت پرداخته‌ام، چه در مضامین مذهبی، تاریخی، حماسی و... تمام تلاشم براین بود كه در آثارم، مولفه تصویرسازی را حفظ كرده باشم.

اما این تغییر جهت از نقاشی به پویانمایی در شما چگونه رخ داد؟
قصه‌اش دراز است و شاید حوصله شما را سر ببرد.

آمده‌ایم خانه شما تا همین قصه‌ها را بشنویم.
واقعیتش من ابتدا قصد ورود به دنیای نقاشی را هم نداشتم و بیشتر دلم می‌خواست نجار شوم. از كودكی چون كمی ‌ناشنوا بودم، پدرم با حساسیت بیشتر روی تحصیل من نظارت داشت. او مرا به مدرسه باغچه‌بان برد تا آنجا ثبت نام كنم، اما چون كمی‌ می‌شنیدم، مدیر مدرسه باغچه‌بان مرا نپذیرفت. آنها به پدرم گفته بودند، پسر شما صدا دارد، كمی می‌تواند حرف بزند به همین دلیل ما نمی‌پذیریمش.
اما از سوی دیگر، دبستان‌های معمولی هم قبولم نمی‌كردند تا این كه یكی از دوستان پدر پادرمیانی كرد و بالاخره مدرسه‌ای حاضر شد مرا ثبت‌نام كند. در مدرسه مشكل داشتم، لب‌خوانی می‌كردم به همین دلیل وقتی معلم از ته كلاس دیكته می‌گفت، نمی‌توانستم بنویسم. اول كار ناراحت و عصبانی بودم، اما بالاخره تا ششم ابتدایی خواندم. اما پدرم می‌ترسید كه نتوانم دبیرستان را تحمل كنم این شد كه مرا به كلاس نقاشی فرستاد تا حرفه‌ای بیاموزم. این جوری بود كه وارد عالم هنر شدم.

كجا به كلاس نقاشی رفتید؟
نخستین كلاس نقاشی در خیابان منوچهری بود. نزد استاد اصغر پتگر رفتم. جلسه اول استاد كلی صحبت كرد، نمی‌فهمیدم و فقط سرم را به نشان تایید تكان می‌دادم. چشمم به انگشت‌ها و قلم‌مو بود، حركت‌های قلم‌مو را به خاطر می‌سپردم. رنگ و روغن و آبرنگ را آنجا یاد گرفتم و یك سال بعد راهی هنرستان كمال‌الملك شدم.
به مدت هفت سال هنرجوی هنرستان كمال‌الملك بودم كه از رهگذر ورود به چنین مركز آموزشی و همدوره بودن با هنرمندانی چون عباس كاتوزیان، صادق‌پور و... چیزهای زیادی در عالم هنر فراگرفتم كه توانستم به یمن یادگیری همین موارد، بعدها در حوزه نقاشی آنها را به كار گیرم.

بیشتر از چه موضوع‌هایی نقاشی می‌كردید؟
در دهه 30، بیشتر سعی داشتم به ترسیم وضعیت اجتماعی ایران در نقاشی‌هایم بپردازم كه به دلیل نقاشی كردن 2دو جوان كه برای اعتراض جلوی مجلس آن موقع رفته بودند، با مشكلاتی از سوی سازمان امنیت در دهه 30 مواجه شدم. در حالی كه سیاسی نبوده و نیستم و همان طور كه گفتم علاوه برگرایش به تصویر كردن مشاغل گوناگون، همواره تمایل به ترسیم مسائل اجتماعی داشته‌‌ام.

چه شد به پویانمایی علاقه‌مند شدید؟
من در رشته پویانمایی هیچ تبحری نداشتم و همان‌طور كه گفتم در سال‌های گذشته به آن شكلی كه باید، اطلاع و شناخت صحیحی از هنر پویانمایی وجود نداشت. روی این اصل من این هنر را به شكل تجربی آموختم.
سال 1333 به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمدم. آن سال‌ها از خیابان سپه یك آپارات خریدم و كارم را به شكل جدی در حیطه انیمیشن شروع كردم و همان جور كه اشاره كردم، اولین كار یعنی ملانصرالدین را ساختم. بعدها با ورود دوربین‌های مدرن‌تر و پیشرفت‌هایی كه در زمینه انیمیشن حاصل كردم، توانستم كارم را در این حوزه ادامه دهم.

از معروف‌ترین كارهای آن دوره چند تایی را نام ببرید.
فیلم‌هایی چون «موش و گربه»، «اردك حسود»، «نارنج و ترنج» و... را ساختم كه در این میان، انیمیشن اردك حسود با اقبال مطلوبی مواجه شد و همان زمان در سینماهای تهران به نمایش در آمد.

دقیقا چه سالی بود؟
فكر می‌كنم سال ‌‌1347 بود. من انیمیشن اردك حسود را به وسیله تكه پارچه‌ها درست كردم كه خب آن زمان برای همه چنین شیوه‌ای عجیب بود. بعد از آن هم انیمیشن «خوشه گندم» را كار كردم. یك فیلم بود كه طراحی آن را با مداد رنگی انجام دادم و پرویز اصانلو هم كارگردانی‌اش را به عهده داشت. این فیلم را متاسفانه خودم ندارم، ولی فكر می‌كنم در موزه سینما موجود باشد. بعد هم كه نارنج و ترنج را كه زمینه‌اش مینیاتور ایرانی بود، تولید كردم.

فكر می‌كنید درخشان‌ترین دوره‌ای كه در حیطه انیمیشن كار كردید كدام دوره‌ها بوده است؟ مقصودم دهه‌هایی است كه برای انیمیشن پربار بوده است؟
تصور می‌كنم همان سال‌های 36 تا 43 كه كارهای خوبی در این زمینه صورت گرفت. البته یك نكته ناگفته نماند و آن این كه ‌سال 48 كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان فعال شد و هنرمندان زیادی به مدد آن توانستند گرد یكدیگر جمع شوند و به ارائه آثار خوبی بپردازند. من نیز از سال 53 به صورت قراردادی در تلویزیون فعالیت خود را شروع كردم كه در آن سال‌ها برای تلویزیون فیلم‌هایی چون «باران شادی»، «مرد ساده‌لوح» و... را ساختم.

و همكاری شما با صداوسیما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ‌هم ادامه یافت؟
بله، همچنان این همكاری را ادامه دادم‌ تا دهه 70 و به طور مشخص سال 72 یا 73 بود كه در موسسه پویانمایی صبا نیز مشغول به كار شدم و با شروع فعالیت دراین مركز، فیلم‌های زاغی زیرك و رستم و اسفندیار را ساختم كه انیمیشن رستم و اسفندیار یك كار 35 دقیقه‌ای بود و ساخت آن چیزی حدود پنج سال طول كشید و سال 86 آماده صداگذاری و‌ پخش ‌شد. این انیمیشن به همت دوستانی كه دو هفته پیش، بزرگداشتی برای من در فرهنگسرای شفق برگزار كرده بودند، به نمایش در آمد. می‌توان گفت، انیمیشن رستم و اسفندیار، در واقع اولین فیلم بلند پویانمایی است كه ساخته شده و همان‌‌طور كه گفتم، فرآیند ساخت آن خیلی هم به طول انجامید. موسیقی كار را هم نوه‌ام ساخت. بعد از آن هم دو اثر تولد زال و بازگشت زال را ساختم. تولد زال آماده و پخش است و قسمت دوم با عنوان بازگشت زال در حال تدوین است و در حال حاضر، هفته‌ای سه ‌روز به مركز پویانمایی صبا می‌روم تا كار را تكمیل كنم.

شرایط كار امروز با 50 سال پیش چقدر فرق كرده است؟
البته امروز دیگر با ورود كامپیوتر و دیگر فناوری‌ها، طبعا فعالیت در حوزه پویانمایی در مقایسه با دوره‌ای كه من كار را شروع كردم، آسان‌تر و راحت‌تر شده است. بویژه این كه امروز‌ در مركز پویانمایی صبا ‌به نظر می‌رسد آمیختگی تجربه نسل گذشته و خلاقیت و مجهز بودن به علم جدید نسل امروز با هم می‌تواند نتایج مطلوبی ‌در عرصه پویانمایی پدید آورد.

انیمیشن بازگشت زال چه وقت برای پخش آماده می‌شود؟
این انیمیشن دیگر مراحل نهایی ساخت را پشت سر می‌گذارد.

شما از جمله هنرمندانی هستید كه در نقاشی‌ها و البته فیلم‌هایتان بسیار زیاد درباره شاهنامه گفته‌‌اید و سعی كرده‌اید به مدد تصویر به تبیین حكایت‌ها و اساطیر این اثر ماندگار بپردازید. اگر ممكن است درباره پیوند شخصی‌تان با شاهنامه صحبت كنید؟
همان‌طور كه گفتم، وقتی كوچك بودم‌ به دلیل داشتن نقص شنوایی مورد توجه پدرم بودم. او همیشه برایم شاهنامه می‌خواند و در واقع اولین كسی كه مرا با این اثر عظیم و جاودانه آشنا كرد، دكتر عبدالله احمدیه، پدرم بود كه از او به عنوان پدر طب سنتی نیز یاد می‌كنند و هنوز هم برخی كتاب‌هایی كه او در زمینه طب سنتی تالیف كرده، در دانشگاه‌های پزشكی تدریس می‌شود. در هنرستان كمال‌الملك هم استادانی چون محمود علیا، اسماعیل آشتیانی و... این اشتیاق را در من افزایش دادند. منظورم این است كه نخستین بارقه‌های تمایل من به سمت و سوی شاهنامه از سمت پدرم نشأت گرفت و با ورود به عرصه نقاشی این تمایل‌ گسترش یافت. حتی سال گذشته در جریان برگزاری هزاره شاهنامه نیز تعدادی از تابلوهایم را كه با مضامین شاهنامه كار كرده بودم را در قالب امانت به نمایش گذاشتند و دانشگاه صدا و سیما نیز از من به دلیل فعالیت در این عرصه تقدیر كرد.

در تمام كارهای نقاشی و پویانمایی شما، فرهنگ ملی و دینی ایرانیان بسیار پر رنگ است. این هم ریشه در همان علایق كودكی و شیوه‌های تربیتی پدرتان دارد؟
اگر چه عالم كودكی نقش پررنگی در شكل‌گیری شخصیت آدم دارد، اما در ادامه زندگی، من روی سابقه دینی و ملی مردم ایران زیاد مطالعه كردم. می‌خواهم بگویم كه هنرمند نمی‌تواند و نباید به باورهای مردمش پشت كند و اگر می‌خواهد موفق شود، راهی جز این ندارد تا به ریشه‌های فرهنگی خودش برگردد. مردمی ‌بودن، رمز ماندگاری هنر است.

اما گویا بعضی كارهایتان با موضوع داستان‌های شاهنامه در تعدادی از كشورهای منطقه بدون آن كه یادی از شما شود، كپی و ارائه شده‌اند. چگونه این اتفاق افتاده است؟
این اتفاق در ارتباط با فیلم رستم و اسفندیار رخ داده است و این اثر در بازارهای غیرمجاز كشورهای عربی با عنوان «سواران عدالت» و با ترجمه عربی و بدون بردن نامی ‌از ایران و سازنده اثر به فروش می‌رسد. یك‌بار در مراسمی ‌كه با حضور اعضای آسیفا و به مناسبت پنجاهمین سالگرد ساخت انیمیشن در ایران برگزار شده بود، نسبت به این مساله ابراز نگرانی كردم و خواستم ‌پیگیری كنند كه هنوز از كارهایشان خبری به من نداده‌اند.

چگونه‌ اثری كه داستانی ایرانی دارد، به این صورت پخش می‌شود؟
خودم هم تعجب می‌كنم. فقط می‌دانم نسخه‌ای از این فیلم در بساط دستفروش‌های مكه با دوبله عربی فروخته می‌شود. آنها علاوه بر تغییر نام رستم به شیخ ربیع و اسفندیار به خالد، داستان را هم عوض كرده‌اند و در تیتراژ آغاز و پایان فیلم، نامی ‌از ایران، موسسه صبا به عنوان تهیه‌كننده و من به عنوان سازنده اثر وجود ندارد. تعجبم اینجاست كه رستم و اسفندیار، بن‌مایه‌های ایرانی دارد و با یك دوبله عربی‌ نمی‌توان به تغییر هویت آن پرداخت.

شما در لابه‌لای گفت‌وگو به مركز پویانمایی صبا اشاره كردید و این كه هفته‌ای سه روز با جوانان خلاق در عرصه انیمیشن همنشین هستید. با این تفاسیر، امروز آن حوصله و مرارت و سختی‌هایی را كه شما طی دهه‌های گذشته با وجود نداشتن امكانات در پویانمایی تحمل كردید، در جوانان امروز هم مشاهده می‌كنید یا این كه ورود انواع دستگاه‌ها و فناوری‌ها، كیفیت را قربانی شتابزدگی كرده است؟
خیلی‌هایشان واقعا خوب كار می‌كنند و علاقه‌مند و پیگیر هستند، اما بعضی‌ها فقط به كپی كردن نقاشی‌ها در انیمیشن بسنده می‌كنند و طبعا از این رهگذر آن نتیجه‌ای كه باید، از كارشان حاصل نمی‌شود. اغلب جوانان مستعدی هستند كه می‌كوشند در این مسیر به ارائه آثار نو بپردازند و به قولی تجربه‌های تازه كنند. اما به طور كلی مقوله طراحی در جوانان در این زمینه ضعیف است و به نظرم باید تا حدود زیادی روی این مساله كار كنند.
نكته دیگری كه شما هم در سوال به آن اشاره كردید، این است كه برخی جوانان مایل هستند زود به مقصود برسند و در نتیجه آن سلسله مراتبی كه باید در كار یك هنرمند رعایت شود نادیده گرفته می‌شود و دست آخر، كاری كه ارائه می‌شود، آن طوری كه باید نیست. برای همین است كه می‌بینیم امروز برخی جوانان برای ساخت انیمیشن به شیوه‌های سه‌بعدی روی آورده‌اند. با كامپیوتر كار می‌كنند. البته این مواردی كه ذكر كردم بد نیست، اما باید در كنار آن، پشتكار و حوصله لازم هم وجود داشته باشد. اما تصورم این است كه باید به جوانانی كه در عرصه هنر، خاصه انیمیشن هستند، فرصت بروز خلاقیت داده شود تا حاصل كارشان نمایان شود.

یعنی به آینده كاری آنان خیلی امیدوار هستید؟
خیلی زیاد. البته باید مورد حمایت قرار گیرند و درعین حال امكانات لازم نیز برای فعالیتشان فراهم شود. به نظرم، جوانان امروز اینقدر توان دارند كه حتی می‌توانند در این عرصه به رقابت با كشورهای دیگر بپردازند. ضمن این كه خوشبختانه در حال حاضر، زمینه‌های آموزشی لازم نیز در بستر دانشگاه‌ها برای این رشته تا حدودی فراهم شده است.

‌دوباره برگردیم به عالم نقاشی. گفت‌وگوی ما درحالی صورت می‌گیرد كه دراتاق شما یك تابلوی نیمه‌كاره به چشم می‌خورد. این كاری است كه ظاهرا در حال حاضر به كشیدن آن مشغول هستید؟
بله و مضمونش هم همان‌طور كه می‌بینید، مشاغل مختلف درتهران است. البته زمان‌هایی كه حالم خوب باشد به كار روی این تابلو می‌پردازم، ولی گاهی وقت‌ها هم توانم تمام می‌شود و نمی‌توانم به مدت طولانی روی تابلو كار كنم.

ظاهرا سفری به كرمان نیز در پیش دارید؟
بله، قرار است تعدادی از تابلوهایم را به عنوان امانت در قالب نمایشگاهی در كرمان به نمایش بگذارند و مراسمی ‌نیز در روز هشتم آبان كه مصادف با روز انیمیشن است، برگزار شود. روی این اصل مرا دعوت كرده‌اند. به هر حال‌ امیدوارم از پیشكسوت‌های عرصه هنری تا زمانی كه در قید حیات و مهم‌تر از آن‌ در سلامت كامل هستند، یاد شود.

استاد بزرگ همه ما
 در هر عرصه هنری، «استاد بزرگ» به كسی گفته می‌شود كه بر تمام فعالان آن حوزه تاثیر گذاشته و همه به نوعی مدیون كارهایش باشند. این صفت دارای شاخص‌هایی است كه من امروز تمام آنها را در استاد احمدیه می‌بینم.
جان ‌هالاس و پل روز از تئوریه‌پردازانی هستند كه به انیمیشن می‌پردازند. آنها ویژگی‌هایی را برای استادان این حوزه قائل هستند كه من وقتی زندگی استاد اسفندیار احمدیه را بررسی می‌كردم، دیدم بسیاری از این شاخص‌ها در او به چشم می‌خورد. در واقع، پیشقراول بودن و چالش‌هایی كه در احمدیه وجود دارد، مولفه‌های اصلی استادی او را تشكیل می‌دهد. در تاریخ پویانمایی ما، معمولا به 10 سال اول اداره فرهنگ و هنر خیلی اقبال زیادی نمی‌شود. خیلی‌ها شروع ساخت آثار پویانمایی در ایران را از كانون پرورش فكری در دهه 40 می‌دانند. با این حال وقتی ما آثار ساخته شده در دهه 30 خورشیدی در وزارت فرهنگ و هنر را طی 10 سال بررسی می‌كنیم، می‌بینیم 32 اثر كوتاه در آنجا تولید شده كه از آن بین 11‌فیلم متعلق به استاد احمدیه است. هر چند در دیگر كارهای تولید شده آن زمان، نام اسفندیار احمدیه به عنوان طراح دیده می‌شود و در ساختشان نقش داشته است.
پرچم‌دار بودن و داشتن سبك و سیاق مخصوص، مهم‌ترین ویژگی‌های زندگی هنری استاد احمدیه به شمار می‌آیند. دیگر خصوصیت این هنرمند بزرگ، آن است با آن كه به طور رسمی‌ تدریس نكرد، اما افراد زیادی در كنارش كار را یاد گرفتند و به دنیای پویانمایی وارد شدند.

The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
:                شبکه های اجتماعی پرشین پت را دنبال کنید 

face.jpg (205×206)   tw.jpg (204×224)pin.jpg (204×224)

جدیدترین مقالات

◄ گدایی کردن در حیوان شما
◄ عقیم سازی
◄ جوش در سگ ها
◄ ورزش دادن گربه ها
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از گربه
◄ کتامین
◄ كتاب(7)
◄ چه مواد غذایی برای سگ مفید است؟
◄ چگونگي نصب برنامه و ورود به برنامه
◄ فيبر ها
◄ انتخاب اسم برای سگ نر
◄ حالا من چی کار کنم ؟
◄ گربه های ناز نازی
◄ German Shorthaired Pointer
◄ فروش گربه پرشین کت
◄ فصل چهارم
◄ گربه و نازایی ! توهم یا واقعیت؟
◄ مهناز افشار و دلفین
◄ British Shorthairs
◄ ماهي و ماهي خور
◄ شباهت حيوانات
◄ بستنی قهوه گربه
◄ Dog Fashion
◄ دکتر هومن و جراید
◄ انگل های داخلی در سگ ها
◄ معرفی دکتر شیری
◄ iهیولا ها
◄ قارچی معده در پرندگان
◄ پرورش لارو آناباتوئیدها (ترجمه)
◄ Metynnis Fasciatus
◄ شارک دم قرمز - Red Tailed Shark
◄ اپیلاتی دهان آتشی - firemouth epiplaty
◄ اطلاعات عمومی خانواده سیکلیده ها 2
◄ دراگون – Dragon
◄ مارماهی الکتریکی - electrophorus electricus
◄ سیچلاید های افریقایی
◄ اسب دریایی - Hippocampus
◄ جلبک ها اکواریوم های اب شیرین
◄ بخاری آکواریوم - Aquarium Heater
◄ انجماد اسپرم - How To Glaciation spermatozoon
◄ رفتار درماني براي سگها
◄ پولیوما ویروس در پرندگان
◄ تغذیه ایگوانا
◄ قیمت روز خودرو
◄ سگ پیتبول
◄ شی هوا هوا
◄ Belgian Sheepdog
◄ پیشینه سالوکی (تازی)
◄ رژیم غذایی مناسب برای مقابله با سوءهاضمه در اسب (ترجمه)
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از سگ
◄ آموزش استفاده از جعبه خاک به خرگوش
◄ ایورمکتین در سگ ها
◄ گربه نژاد هیمالین
◄ تراریوم برای خزندگان
◄ غدای بچه گربه
◄ یازده سال اسارت سگ
◄ حقوق حیوانات از ۱۴ قرن قبل در اسلام مطرح شده است
◄ سگ در ایران باستان
◄ رفتار شناسي در حيوانات
◄ مردی که سگ همسایه اش را خورد+عکس
◄ Z
◄ بیضه ها
◄ انگل ژيارديا (اين تک سلولي خطرناک)
◄ "وگانیسم"
◄ عمر حیوانات چقدر است
◄ نگهداری از رتیل اوسامبارا بابون
◄ یوزپلنگ
◄ خرگوش به عنوان حیوان خانگی
◄ درماتوفیتوز (Dermatophytosis)
◄ کم خونی فقر آهن در گربه ها
◄ انواع مسمومیت های شیمیایی و غذایی در سگ
◄ حیوانات در برف
◄ زشت‌ترین سگ دنیا»
◄ پیراهنی برای عاشقان گربه
◄ نی نی های بامزه در لباس حیوانات
◄ پرشین پت نماینده انحصاری فربیلا در ایران
◄ چرا سگ ها به دنیال دم خود میگردند
◄ | German Wirehaired Pointer
◄ Redbone Coonhound
◄ Chinook
dram film izle