در پی
تحریف حکم آیت الله مکارم شیرازی درباره
نگهداری از
سگ : پاسخ شدیداللحن دکتر لطفیزاده به سایت جوان آنلاین
اینجانب هم بعنوان فردی از اهالی رسانه و هم بعنوان دامپزشک، نسبت به دروغ آشکاری که به ساحت مرجعیت در آن سایت نسبت داده شده و با سوء استفاده آشکار در حالی که متن پاسخ حضرت
آیت الله مکارم شیرازی در همان سایت به نمایش درآمده ، حرمت
نگهداری از
سگ نتیجه گرفته شده است انزجار خود را ابراز میدارم...
حکیم مهر - در پی
تحریف پاسخ
آیت الله مکارم شیرازی در سایت روزنامه جوان موسوم به جوان آنلاین درباره موضوع
نگهداری از
سگ در منزل که آنرا به دروغ حرام اعلام کرده است ، دکتر محمد لطفیزاده مدیر مسئول حکیم مهر پاسخ شدیداللحنی خطاب به مدیر سایت جوانآنلاین ارسال کرد.
متن این پاسخ به این شرح است :
بسمه تعالی
ن والقلم و ما یسطرون
مدیر محترم سایت جوان آنلاین
با سلام و احترام
قلم که در قرآن به آن قسم یاد شده حرمتی الهی دارد و اگر به دست نااهلان بیفتد یا عدهای از سر غفلت و نادانی آنرا اسباب و ابزار سوء استفاده قرار دهند قداست خود را از دست میدهد.
اینجانب هم بعنوان فردی از اهالی رسانه و هم بعنوان دامپزشک، نسبت به دروغ آشکاری که به ساحت مرجعیت در آن سایت نسبت داده شده و با سوء استفاده آشکار در حالی که متن پاسخ حضرت
آیت الله مکارم شیرازی در همان سایت به نمایش درآمده ، حرمت
نگهداری از
سگ نتیجه گرفته شده است انزجار خود را ابراز میدارم.
پاسخ هوشمندانه حضرت
آیت الله مکارم شیرازی که تقلید کورکورانه را تقبیح فرموده و راه را بر جنبه عقلانی
نگهداری از حیوانات باز گذاشته اند ظاهراً به مذاق یکسونگرانه شما خوش نیامده است!
امیدوارم با وجدان ان شاء
الله بیدار خود خلوت کنید و یکبار دیگر پاسخ معظم له را بخوانید و ببینید کجای آن پاسخ به حرمت
نگهداری از
سگ اشاره شده است؟!
بگذریم که دبیر گروه اجتماعی روزنامه جوان هم ظاهراً با کپی نمودن نوشته جاهلانه دکتر مجید ابهری در سایت تابناک تأسیس آرایشگاه برای حیوانات – که چنین موضوعی بصورت قانونی صحت ندارد – را دست مایه اهداف ژورنالیستی خود قرار داده و ذکر دروغ ویزیت
سگ را هم چاشنی آن نمودهاند. تنها در این زمینه میتوانم تأسف خود را از خارج شدن قلم از دست کارشناسان یک موضوع و فاصله گرفتن از اخلاق اعلام نموده و از خداوند بخواهم همه ما را به راه راست هدایت فرماید.
ضمناً همانطور که
آیت الله مکارم شیرازی یکی از شرایط اعلام عید فطر را نظر و اعلام حاکم شرع میدانند بهتر است شما که مقید به پاسخ ایشان هستید در این زمینه به نظر مقام معظم رهبری (حاکم شرع) تن دهید که در جواب استفتای اینجانب که پرسیده ام
نگهداری از
سگ در منزل چه حکمی دارد؟ فرمودهاند : فی نفسه اشکالی ندارد! مزید استحضار خوب است بدانید قید "فی نفسه" اشاره به همان جنبه عقلانی است که اگر از آن خارج شود آنوقت اشکالاتی بر
نگهداری از
سگ یا هر حیوان دیگری مترتب خواهد بود.
دکتر محمد لطفیزاده / دامپزشک
خبر منتشر شده در سایت جوان آنلاین هم به این شرح میباشد :
جوان آنلاین: پس از انتشار چندین مطلب در روزنامه جوان درباره افزایش خرید و فروش
سگ های خانگی و تردد این
سگ ها در سطح شهر، برخی گروه های ذینفع در تجارت این حیوان، در سایت های خود استدلال کردند که اولا هیچ آیه ای در قرآن دال بر نجس بودن
سگ وجود ندارد و ثانیاً
سگ در صورتی نجس است که خیس باشد! از این رو گروه اجتماعی روزنامه جوان در این خصوص از حضرت
آیت الله مکارم شیرازی استفتا به عمل آورد.
در استفتاء «جوان» آمده است:« احتراماً با توجه به افزایش خرید و فروش
سگ های خانگی- زینتی- در شهرهای بزرگ کشور و تردد این
سگ ها در معابر عمومی و اماکن جمعی و با توجه به معذب بودن بخش کثیری از افراد جامعه نسبت به حضور این حیوان در فضای زندگی شهری و آپارتمان نشینی، خواهشمندیم نظر اسلام در این مورد را اعلام بفرمایید.
از استدلال های افرادی که
سگ را در منزل خود
نگهداری کرده و برای گردش به پارک و خیابان و حتی مراکز خرید آورده و این اجازه را به
سگ می دهند که حتی در رختخواب آنان استراحت کند، این است که هیچ آیه ای در قرآن وجود ندارد که با صراحت
سگ را نجس دانسته باشد. با این حال، بفرمایید که آیا مورد مستندی در آموزه های دینی دال بر نجس بودن
سگ وجود دارد؟ اگر وجود دارد، پرسش دیگر این است که چرا و بنا به چه دلایلی اسلام
سگ را نجس می داند؟
مدتی است که برای این
سگ های خانگی که از 500 هزار تومان قیمت آن ها شروع می شود، آرایشگاه احداث کرده اند. ویزیت پزشک این حیوان هم 50 هزار تومان است. لطفاً بفرمایید خرید و فروش این حیوان چه حکمی دارد؟ آیا مأنوس شدن انسان با
سگ می تواند عوارض و تبعات روحی و خلقی در پی داشته باشد؟»
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ تصریح کرده اند:«
متاسفانه تقلید کورکورانه از غرب آثار زیانباری دارد که از جمله همین مسئله سگ دوستی است. بسیارند کسانی که در غرب، سگشان را را از زن و فرزندشان بیشتر دوست دارند. در مورد نجاست سگ روایات بسیار زیادی داریم که حتی ظرف نیم خورده ان به روش خاصی تطهیر می شود و این که در قرآن نجاست سگ نیامده دلیل بر چیزی نمی شود. بسیاری از واجبات و محرمات به طور صریح در قرآن نیامده و حتی عدد رکعات نماز در قرآن نیست بلکه به سنت پیامبر اکرم و ائمه ارجاع شده است».
توضیح حکیم مهر : سگ به اتفاق و اجماع قاطع فقهای اسلام نجس است و البته معامله عین نجاست حرام می باشد. هر چند که برخی از فقهای عظام اگر دلیل عقلانی برای معامله عین نجاست وجود داشته باشد این معامله را حرام نمی دانند. مثلاً کود نجس است و معامله آن حرام می باشد ولی وقتی کاربرد باغبانی (عقلانی) دارد معامله آن اشکال ندارد. ضمناً موضوع نجاست سگ دلیلی بر ظلم به این حیوان نیست و لزوماً دلیلی بر عدم مجوز برای نگهداری از این حیوان هم نمی باشد.
در مورد خیس بودن سگ هم که مغالطه در متن روزنامه جوان صورت گرفته باید دانست سگ نجس است چه خشک و چه خیس ... اما سرایت نجاست تنها در صورتی اتفاق می افتد که یکی از دو طرف تماس خیس باشند یا رطوبتی در بین باشد.
-حكيم مهر-