پت شاپ پرشین پت
Follow Us
facebook twitter blog google

خبر های روز حیوانات خانگی

  • 10 علامت خطرناک در سگ ها ◄ 10 علامت خطرناک در سگ ها
      هنگامی که سگی را به‌عنوان عضوی از خانواده خود می‌پذیرید، باید برای سلامت، آسایش و امنیت او تمام تلاش خود را بکنید. علاوه بر واکسیناسیون و معاینات دوره‌ای موارد دیگری نیز هستند که باید به آنها توجه کنید. پیش ازینکه سگ بسیار بیمار شده و حال وخیمی پیدا کند، باید باتوجه به نشانه‌هایی که از خود بروز می‌دهد متوجه مشکل شده و به دامپزشک مراجعه کنید. به این 10 علامت هشداردهنده توجه کنید و با دیدن آنها با دامپزشک مشورت نمایید:
  • استرس در سگ ها را کمتر کنید ◄ استرس در سگ ها را کمتر کنید
      درست همانطور که انسان ها از استرس رنج می برند، حیوانات خانگی نیز ممکن است با این عارضه دست به گریبان باشند. سیستم عصبی حیوان خانگی شما مستعد تنزل زیست محیطی و ارتباطی است، درست مثل شما. در واقع، وقوع استرس در سگ شایع تر از آن چیزی است که ممکن است تصور کنید. حتی بدتر از آن، استرس می تواند سلامت سگ را به خطر بیاندازد. سگ ها می توانند به دلایلی از جمله موارد زیر احساس استرس داشته باشند:
  • آمبیازیس در سگ ها ◄ آمبیازیس در سگ ها
      آمبیازیس در سگ ها ؛ نشانه ها، علل، روش های تشخیص و روش های درمان آمبیازیس عفونت انگلی است که توسط یک ارگانیزم سلولی شناخته شده به نام آمیب ایجاد می شود. این عفونت می تواند بر روی بدن انسان ها، سگ ها و گربه ها تاثیر بگذارد. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری دیده می شود و در آمریکای شمالی بیشتر شیوع دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد نشانه ها، علل، روش های تشخیص و روش های درمان آمبیازیس در سگ ها صحبت می کنیم.
  • مقابله و درمان خارش پوست سگ ◄ مقابله و درمان خارش پوست سگ
      اگر سگ تان خارش پوستی دارد، این نشانه خوبی نیست. در واقع، خارش پوست، یکی از دلایلی است که موجب می شود صاحبان حیوانات خانگی آن ها را نزد دامپزشک ببرند. به عقیده عموم مردم، خارش دائمی پوست سگ نشانه از وجود کک در بدن حیوان است. اما علل دیگری برای این خارش وجود دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد روش های خانگی برای مقابله و درمان خارش پوست سگ صحبت می کنیم.
  • 10 حسی که سگ ها می فهمند ◄ 10 حسی که سگ ها می فهمند
      احساس سگ ها درباره انسان چیست؟ آنها چه چیزهایی را از رفتار شما احساس می کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که سگ ها موارد بسیاری، از احوالات شما را حس می کنند. اگر از دوست داران حیوانات خانگی هستید؛ این مطلب جالب پیام سلامت را از دست ندهید.
  • ده علامت شایع بیمار شدن سگ ها ◄ ده علامت شایع بیمار شدن سگ ها
      بیمار شدن سگ ها، درست مثل انسان ها، بخشی از واقعیت زندگی است. دیدن یک سگ بیمار برای دوستداران حیوانات و صاحب سگ آزاردهنده و دلخراش است. در این مطلب پیام سلامت به بازگویی ده نشانه بیمار شدن سگ ها اشاره می کنیم.
  • خواص سرکه سیب برای سگ ها ◄ خواص سرکه سیب برای سگ ها
      خواص سرکه سیب برای سگ ها و حل مشکلات مختلف این حیوان در طول دهه گذشته، محصولی که توانسته است جایگاه ویژه ای بین اقشار مختلف جامعه پیدا کند سرکه سیب است. این نوع سرکه خواص بیشماری برای بدن دارد. البته خواص سرکه سیب فقط مخصوص انسان نیست. حتی سگ ها نیز می توانند از خواص این ماده شگفت انگیز بهره مند شوند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد خواص سرکه سیب برای سگ ها و حل مشکلات مختلف این حیوان صحبت می کنیم.
  • التهاب چشم در سگ ها ◄ التهاب چشم در سگ ها
      ؛ نشانه ها، علل و روش های درمان وجود التهاب در چشم حیوانات خانگی مانند سگ ها، باعث قرمزی چشم می شود. این التهاب ممکن است به علل مختلفی، از جمله خونریزی بیش از حد در پلک ها یا پارگی عروق خونی در چشم رخ دهد. این اتفاق زمانی می افتد که عروق در واکنش به عوامل خارجی یا داخلی دچار التهاب یا تجمع خون می شوند. در ادامه این مقاله مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد علل، نشانه ها و روش های درمان التهاب چشم در سگ ها صحبت کنیم. شرایطی که در این مقاله پزشکی توصیف می شود، می تواند هم بر روی سگ ها و هم بر روی گربه ها تاثیر بگذارد.
  • پنوموتوراکس در سگ ها ◄ پنوموتوراکس در سگ ها
      پنوموتوراکس در سگ ها ؛ نشانه ها، علل و روش های درمان پنوموتوراکس واژه پزشکی برای توصیف انباشت هوا در فضایی پلور (ناحیه بین دیواره قفسه سینه و ریه) است. این بیماری به ۴ دسته تروماتیک، خود به خودی، بسته و یا باز تقسیم می شود. هم سگ ها و هم گربه ها حساس به پنوموتوراکس هستند. اعتقاد بر این است که سگ های بزرگ و کثیف مانند سگ های هندی، بیشتر به پنوموتوراکس خود به خودی حساس هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد علائم، علل و روش های درمان پنوموتوراکس در سگ ها صحبت می کنیم.
  • کمپیلوباکتریوز در سگ ها ◄ کمپیلوباکتریوز در سگ ها
      اگر اهل نگهداری از حیوانات خانگی هستید و سگ در خانه نگه می دارید، حتما ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را با موضوع معرفی نشانه ها، علل و درمان عفونت باکتریایی کمپیلوباکتریوز در سگ ها بخوانید. کمپیلوباکتریوز عفونت باکتریایی شایع در توله سگ های جوان تر از شش ماه است. باکتری که باعث بیماری می شود حتی در روده (دستگاه گوارش) سگ های سالم و دیگر پستانداران نیز یافت می شود. حدود ۴۹ درصد از سگ ها، کمپیلوباکتریوز را در بدن دارند و حمل می کنند. این حیوانات قادرند که بیماری را از طریق مدفوع خود، در معرض تماس با دیگر حیوانات قرار داده و آن ها را آلوده کنند.
  • imha در سگ  ها ◄ imha در سگ ها
      کم خونی مرتبط با سیستم ایمنی بدن در سگ ها از علائم تا روش های درمان سیستم ایمنی بدن یک سگ، از مجموعه سلول های اختصاصی، پروتئین، بافت ها و اندام ها تشکیل شده که همه آنها یک سیستم دفاعی جامع علیه انواع عفونت ها، از جمله عفونت های باکتریایی، قارچی، انگلی و ویروسی هستند. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که توسط سلول های خاصی در سیستم ایمنی ترشح می شوند. این مواد به مواد خارجی که به عنوان آنتی ژن شناخته می شوند، متصل شده و آن ها را دفع می کنند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد کم خونی مرتبط با سیستم ایمنی بدن در سگ ها صحبت کنیم.
  • مسمومیت در سگ ها ◄ مسمومیت در سگ ها
      مسمومیت با شکلات در سگ ها ؛ علائم، روش ها تشخیص و روش های درمان سگ ها برای خوردن چیزهایی که برایشان مضر است گاها حریص هستند. این قانون به خصوص در مورد توله سگ ها صادق است. همچنین، سگ ها حس بوی خوبی دارند، و برایشان پیدا کردن چیزهایی که پنهان می کنید مثل شکلات، مانند آب خوردن است. اما شکلات می تواند یک ترکیب خطرناک با قابلیت ایجاد مسمومیت باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد علائم، روش ها تشخیص و روش های درمان مسمومیت با شکلات در سگ ها صحبت می کنیم.
  • ماسک هایی برای سگ ها با طرح تک شاخ ◄ ماسک هایی برای سگ ها با طرح تک شاخ
     
  • حیوانات ساخته روزنامه ◄ حیوانات ساخته روزنامه
     
  • هاپو هایی با طرح بسیار بامزه رباتیک ◄ هاپو هایی با طرح بسیار بامزه رباتیک
     
  • ماسک های کله گنده با طرح گربه ◄ ماسک های کله گنده با طرح گربه
     
  • باورتون میشه این ها نان باشه شبیه پاگ ◄ باورتون میشه این ها نان باشه شبیه پاگ
     
  • حیوانات با طرحی بعد از مهمانی شبانه ◄ حیوانات با طرحی بعد از مهمانی شبانه
      تهوع صبح حیوانات بعد از شب
12345678910بعدیآخرین
(1 - 18) / 29022    |     صفحه 1 از 1613
RSS

GetPagedList: 0,440,,False,False,False,CreationDate,0,18

معرفي نژاد گربه


اخبار ومقالات - گالری

 
 
 اطلاعات بیشتر  
 
 
 اطلاعات بیشتر  
 
 
 اطلاعات بیشتر  
 
 
 اطلاعات بیشتر  
 
 
 اطلاعات بیشتر  
 
 
 اطلاعات بیشتر  
 
 
 اطلاعات بیشتر  
 
 
 اطلاعات بیشتر  
 
 
 اطلاعات بیشتر  
 
 
 اطلاعات بیشتر  
12بعدیآخرین
(1 - 10) / 17    |     صفحه 1 از 2

نمایش متن مقالات

فروشگاه  پت شاپ

روشهای بهداشتی و درمانی در ایران باستان


آریائی های قدیم بهداشت و پیش گیری از بیماری ها را بوسیله روشهای خاص خود در صدر وظائف خویش می شناختند و می کوشیدند که با آیین مخصوص کفن و دفن مردگان خویش از گسترش بیماریها که به وسیله اجساد و انسانها و جانوران به موجودات زندة دیگر انتقال می یابند و تندرستی آنان را درمعرض خطر قرار می دهد جلوگیری کنند.
برای عملی کردن این روش آریائیها در دستگاه حکومتی و میان اقوام وخویشان مقررات و فرمان های پزشکی و بهداشتی داشتند. مثلا" یکی از مهم ترین این فرمانها، دور کردن جسدهای انسانها و حیوانات از خانه و محیط زیست، شهر و قصبه و اجتماعات ومناطق کشاورزی و محیط پرورش جانوران بود.
با توجه به قوانین پزشکی و بهزیستی، انسان های سخت بیمار که نیاز به معالجه داشتند، می بایست هر چه زودتر از انسان های سالم دور شوند و به بیمارستانها و یا مراکز دیگر درمانی انتقال داده شوند.
ظروف مخصوصی که برای اینگونه بیماران در نظر گرفته می شد، نمی بایست مورد استفاده دیگران قرار گیرد، این روش و فرمان مخصوصا"برای آن قبیل زنانی که دوران قاعدگی را می گذرانیدند و نیز در مورد زخمی ها در میان هخامنشیان و پیش از آنها و نیز بعدها به اجرا در می آمد و موجب جدایی کامل بیماران از انسانهای سالم می شد.
برای کسب آگاهیهای پزشکی و تحصیل دانش و فنون مختلفة پزشکی، دانشجویان میبایست در محضر متخصصین پزشکی، دانش پزشکی آموخته و دوره های نسبتا" طولانی پزشکی که در آنزمان با دانش های دیگر نیز توأم بوده است، بانجام رسانند.
به استناد نوشته های به جای ماندة اوستایی پنج دسته از پزشکان در زمان های پیش در ایران باستان شناخته شده اند که از نظر وظیفه و کیفتی کار ئ تخصص کاملا" از هم تمیز داده شده اند.
۱) اشو پزشک (اوستایی Aso-baesaza) یا پزشیک که به کمک قانون مقدس اشا بیمارانش را درمان می کند. این پزشک کسی است که روش درمان پزشکی او به کمک اشا (پاکی) و در چهار چوب اشا بوده و چیزی جز نظافت و دقت در نگهداری جسم و روان وتوجه به مواد غذایی و نظام بهداشتی را به بیماران خویش تجویز نکرده و فرمان نمی داد و جز انجام این فرمانها از بیمار انتظار نداشت (یشت ۳ بند ۶).
به استناد اوستا و همانگونه که از مفهوم لغوی آن مستفاد می شود، اشو پزشک کسی است که با توجه به ضوابط و قوانین متخذه از واژه مقدس ‹‹اشا›› یعنی راستی و پاکی بیماران را درمان میکند. این پزشک را می توان با توجه به توانایی و تخصص به پزشک بیماریهای عمومی امروز که برای درمان اکثر بیماریهای عادی مسئول است تشبیه کرد. (یشت ۳ بند ۶).
۲) داد پزشک (Dato-baesaza) یا پزشکی که به کمک قانون درمان می کند کسی است که روش درمانی او به کمک ‹‹داتا›› (قانون – داد – حق) و کاربرد روشهای مخصوصی بوده و وظایف درمانی ویژه ای را به بیماران خود فرمان میدهد. در زمره این روشها و قوانینی ‹‹برشنوم›› (Baresnum) را می توان ذکر کرد. به کمک این روش ۹ روز و نه ۹ شب بیماران را از انسانهای دیگر دور نگه میداشتند و جدا از دیگران غذایش را به او می دادند به خاطر اینکه از سرایت و انتقال بیماری او به دیگران جلوگیری شود. پیروی و کاربرد این روش به ویژه در مورد بیماریهای مسری قابل توجه وعمل بودند.
به کمک اینگونه روشهای درمانی به بیمار آرامش بخشیده می شده و نیز محیط زندگی و اطرافیان او را از گزند بیماری به دور نگهداشته می شدند. این روش هنوز نیز در میان زرتشتیان معمول است و بطور کامل و با دقت و مراقبت فوق العاده به مورد اجرا گذاشته میشود.
روش درمانی برشنوم مخصوصا" درمورد بیمارانی انجام می گرفته است که به یک بیماری واگیردار مبتلا بوده اند. بر اساس این روش که پس از معاینات پزشکی وتشخیص نوع بیماری و آنکه بیمار نیاز به برشنوم دارد می توانسته است در موارد ضروری و فوری درهر وقت و زمانی به مرحله اجرا در آید.
در صورت دیگر و برای زرتشتیان سالم که فاقد هر گونه بیماری هستند و در نظام پزشکی و با توجه به اصول و ضوابط درمانی نیازی به برشنوم ندارند، بلکه مجبورند که به روش برشنوم در مورد خویش توجه و طبق آن رفتار کنند، فقط سالیانه یک بار و بیشتر در تابستان و مخصوصا" در مواقع خاصی از این فصل در خانه موبد مخصوصی که صلاحیت برگزاری مراسم برشنوم را دارد، اجرای مراسم برشنوم انجام میگیرد. جا دارد که اضافه شود که برگزاری مراسم برشنوم به اعتقاد من در ایران باستان در محل مخصوص و برگزیده ای بوده و تحت نظر مراجع با صلاحیت دینی و پزشکی صورت می گرفته است و نه به گونة امروزی که در خانه موبد مخصوص این مراسم برگزار میشود. این موبد متبحر نه تنها در فن خود در مورد انجام مراحل مختلفة برشنوم مهارت وتوانایی خاص دارد، بلکه به امور مهم دینی در مقام یک روحانی تسلط کامل داشته و در این وظیفه حساس خویش یک صاحبنظر و شخص مورد اطمینان مقامات مذهبی و دولتی نیز بوده است و آنگونه که از نوشته های دینی زرتشتیان به زبانهای اوستایی و پهلوی برمی آید، مخصوصا" مورد توجه شاهنشاهان و پیشوایان طراز اول دینی بوده اند.
اینگونه پزشکان حتی در مورد بیماری درباریان و مقامات دولتی و روحانیون دست به کار مداوا می شدند و به دستورات درمانی آنها توجه خاص می شده است.
این موبد وظیفة تهیه اغذیه و آشامیدنیها را با توجه به اتکاء به ضوابط و فرامین و نسخه های دینی به نحو احسن به عهده دارد و بعلاوه مراقبت به بیماران خویش را بطور مداوم به عهده دارد.
در طی شبانه روز فقط برای مدت زمان کوتاهی می تواند دستیار او که برای این کار پیش بینی و پرورش و تعلیم داده شده است وبه بهترین وجه برای انجام این کار مهارت وتخصص دارد جایگزین موبد شده و وظایف او را انجام می دهد. این دستیار بعدها پس از گذراندن امتحانات مربوطه و آشنایی کامل به برگزاری مراسم دینی به جای موبد نامبرده می نشیند و انجام وظائف او را به عهده میگیرد.
دوره تحصیل این دستیار که با کارها و تمرین های عملی زیاد توأم است امروزه هفت سال بطول می انجامد.
آنها که در این مراسم شرکت می کنند باید روزانه سه بار تن خویش را بشویند (دو بار با ادرار گاو و یک بار با آب پاک) و از نظر روانی یا درونی به وسیلة خواندن نمازهای مقدس و درمان بخش از اوستا که اندیشه و نیروهای درونی آنان را از زشتی به دور نگه میدارد وهر گونه کژ بینی را از آنان می زداید، تطهیر می شوند. شستشوی جسمانی که شامل شستشوی ظاهری بدن است با کاربرد روشهای مخصوص دینی که زیر نظر مستقیم موبد است، برای شرکت کنندگان بیمار در تمام مدت برگزاری مراسم برشنوم انجام میپذیرد و در مورد افراد بیمار موبد مسئول شخصا" آن را انجام داده و یا آنان را راهنمائی می کند.
و در مورد شرکت کنندگان سالم در مراسم برشنوم بدانگونه است که همینکه شرکت کننده ای چگوگی شستشو و کاربرد لوازم آن و خواندن نماز های مربوط به آن را آموخت میتواند بدون کمک موبد در روزهای بعد بدن خود را شستشو دهد.
پوشاک شرکت کنندگان آنگونه که معمول است در تابستان از جنس پارچه های نخی یا پنبه ای و از یک پیراهن و یک شلوار (زیر شلوار) و یک زیر پیراهن (سدره) است و علاوه بر آن یک پوشش برای سر در نظر گرفته شده که به صورت یک کلاه نازک مورد استفاده قرار میگیرد و همگی دارای کشتی (کمربند دینی) هستند و آنچه معمول است هر شرکت کننده ای یک جفت گیوه سفید دارد زیرا در هنگام نماز و نیایش و ستایش باید از سر تا پا پوشیده باشد. و اگر مراسم برشنوم در فصل زمستان برگزار شود به این لباسها یک پالتو نیز اضافه میشود که معمولا از پارچه پنبه ای ضخیم و یا از پشم گوسفند سفید یعنی از همان جنس کشتی (کمربند آئینی) است.
پوشاک شرکت کنندگان باید مرتب تعویض شود و شستشوی آنها به وسیلة موبد و طبق آئین خاص انجام می گیرد، به شیوه ای که در میان زرتشتیان معمول است، شرکت کنندگان در مراسم برشنوم هر روز لباسهای خود را عوض می کنند و پوشاک تمیز به تن می کنند و در موارد غیر عادی و بیماری شدید وحالت اضطراری طبق اجازه وتشخیص موبد هر زمان می توان تحت درمان به شیوة برشنوم قرار گرفت.
شستشوی درونی که به روایتی شستشو و طهارت روان نیز نامیده میشود به وسیله آشامیدن نوشابة مقدس دینی که زرتشتیان آن را نیرنگ دین مینامند و همان نیروی زدایندگی و اثر هوم پیشین را میتواند داشته باشد، انجام میگیرد. (شربت هوم به زبان سانسکریت ‹‹ سوم›› گفته می شود.) (نیرنگ دین یا نیرنگ دینی به معنای شستشو و مرام بایسته دینی نیز گفته می شود.) شستشوی درونی یا طهارت روان روزانه سه بار انجام می گیرد. این شستشو شامل قرائت قطعات دعا و نیایش و خواندن سرودهای ستایشی و بندهای مختلفه اوستا (یسنا و یشتها و گاهان از پنج گاه یا زمان شبانه روز و نمازهای کوچک مربوط به این مراسم) و آشامیدن نیرنگ دین یا شربت هوم با خواندن یشت هوم است.
آشامیدن نیزنگ یک بار، در بامداد پیش از طلوع آفتاب یا در حین طلوع آن و یکبار پس از نیمروز و بار سوم اندکی پیش از به پایان رسیدن روز و یا در حین غروب افتاب به وسیله موبد معالج انجام میگیرد.
اصولا مقدار شربت هوم که به بیماران خورانده می شود، آنطور که روایت است با هم یکی است، زیرا شربت هوم بدان مفهوم که در جهان پزشکی معمول است و انتظار میرود، خاصیت درمانی و تأثیر درد زایی ندارد و طبیب معالج که در اینمورد همان موبد پیشوای مذهبی است آن را به عنوان داروی پاک کنندة درون به بیمار می دهد.
غذای روزانه شرکت کنندگان در مراسم برشنوم بیشتر از لبنیات وسبزینه های فصل تشکیل شده است. روزانه بطور معمول چهار بار به شرکت کنندگان خوراک داده میشود. شیر ماست و پنیر و دیگر محصولات لبنی باید به وسیله زرتشتیان تهیه شده باشد و برای رعایت کامل اصول و دستورات دینی در صورت امکان موبد مسئول شخصا" در تهیه آنها نظارت می کند. شستشو و آماده کردن سبزیجات و نیز تهیه خوراکهای گرم وظیفه موبد و خانوادة اوست. پیش از صرف خوراک بوسیلة موبد و شرکت کنندگان این خوراکها با قرائت قطعات اوستائی تقدیس وتطهیر میشوند.
همانگونه که روش سنتی زرتشتیان است به شرکت کنندگان در مراسم برشنو معمولا گوشت حیوانات داده نمیشود. دلائلی که در این مورد آورده می شود کاملا منطبق با اصول دینی و قانع کننده هستند. چون در واقع این شرکت کنندگان تا حدی ناتندرست هستند برای بهبودیابی در مراسم برشنوم شرکت می کنند و همانگونه که پزشکان نیز توصیه می کنند، معده اشخاص بیمار آنقدر فعال نیست که بتواند خوراکهای گوشتی و چربی دار و دیر هضم را تحمل کند. اینست که روغنی که برای تهیه خوارکها بکار میرود روغن گیاهی است و معمولا از دانه های خشخاش گرفته می شود و زرتشتیان آن را ‹‹ روغن شیره›› می گویند. این روغن نیز با رعایت اصول بهداشتی و دستورات دقیق دین به وسیلة افراد مخصوصی که صلاحیت تهیه این روغن را دارند و در مناطق زرتشتی نشین مشخص وتحت مراقبت موبدان و مراکز و انجمن های زرتشتیان هستند تهیه می شوند.
با توجه به ترجمه ‹‹ داتو بئشزا Dato-baesaza ›› یا کسی که به کمک و رعایت قوانین دینی درمان می کند با تقبل برخی از وظائف دیگر می توان تصور کرد که این پزشک، پزشک قانون امروز باشد.
زیرا در زمان های پیش در ایران باستان این پزشک با همراهی دیگر پزشکان در تشخیص علت مرگ در گذشتگان نیز وظیفة حساسی داشته و در صدور جواز دفن در گذشتگان نظر مؤثری داشته است.
نظر به توانایی و هنر درمانی این پزشک که با موازین دینی هم آهنگ است، می توان این پزشک را پزشکی دانست که در مراکز درمانی مخصوص با روش رژیم پزشکی انجام وظیفه و درمان میکرده است.
کارد پزشک (اوستایی – Karato-baesaza) یا پزشکی که به کمک کارد درمان می کند کسی است که روش درمانی او با کمک آلات و ابزار جراحی که او برای درمان جسم بیماران به کار می برده، انجام می گرفته است. در زمرة پزشکان، این پزشک به پزشکی معروف است که هنر درمانی او به وسیله دست او که باز دهنده اندیشه و دانش پزشکی او بطور عملی است و همانگونه که اشاره شد به مدد آلات وابزار جراحی انجام میگیرد.
او عضو رنجوری که در بدن درد می کشد، به کمک جراحی مورد درمان قرار می دهد و از بدن بیمار چرک ومواد زائد و زیان آور را دور می کند. برای انجام عمل جراحی آنطور که از متن نوشته های اوستایی و پهلوی مستفاد میگردد، جراحان آن زمان داروی بیهوشی به کار نمی بردند و عضو رنجور وعلیلی را که مورد جراحی قرار می دادند، پیش از عمل و پس از آن با داروها و مواد معمول آن زمان ضد عفونی می کردند.
اکثر جراحی ها فقط در سطح خارجی بدن بوده است و جراحی داخلی بدان صورت که تصور میرود، در میان جراحان ایران باستان معمول نبوده است زیرا دانش پزشکی در آنزمان آنقدر پیشرفه و مجهز نبوده است که جراحی، به خود اجازه و جرأت بدهد که یک عضو علیل داخلی را مورد عمل جراحی قرار دهد و شکاف های جراحی آنقدر عمیق نبوده است که جراح از عهده بستن و به اصطلاح پانسمان و جلوگیری از خونریزی آن عضو داخلی برنیاید.
پزشک جراح بدن را می شکافت و به خاطر اینکه به عضو علیل دسترسی پیدا کند (چنانچه این عضو زیر پوستی وبه اصطلاح داخلی باشد) پس از انجام عمل جراحی اعضاء بریده وشکافته شده و پوست بدن بیمار را با مهارت و دقت خاص می بست برای اینکه این اعضاء و همچنین پوست بدن جوش خورده و به هم به پیوندند.
در میان پزشکان گوناگون آن زمان جراحان مشمول گذرانیدن امتحانات سخت در رشته تخصصی خود بوده اند، در صورتی که پزشکان دیگر مانند پزشک بیماری های روانی، پزشک بیماریهای عمومی و دارو پزشک و غیره آزمایشهای سختی را نمی گذراندند و یا حداقل در نوشته های زرتشتیان از این آزمایشها نامی برده نشده است.
براساس نوشته های اوستایی منجمله و ندیداد آزمایش علمی و عملی داوطلب برای اشتغال به حرفه جراحی که تخصص او بوده به شرح زیر است: با توجه به مرامنامه و قوانین امتحانی که در وندیداد درباره جراحان تعیین شده کاندیدای امتحان جراحی می بایست که سه عمل جراحی بر روی تن سه نفر غیر ایرانی یا غیر آریائی (منظور دیو ستایان اند) با موفقیت به انجام برساند.
اگر این سه عمل جراحی بر روی سه تن دیو پرست بدون موفقیت پایان یافته و آن سه تن بیمار از ادامة زندگی مرحوم می شده اند، کاندیدای امتحان جراحی مردود شناخته شده و اجازه نداشته است برای مزادپرستان بعنوان جراح انجام وظیفه نماید (وندیداد ۷ بند ۳۸) اگر کاندیدای حرفه کارد پزشکی این سه عمل جراحی را با موفقیت به پایان میرسانده می توانسته است حرفه کارد پزشکی را به شیوة معمول مملکتی و بدون هیچگونه محدودیتی برای مزدا پرستان ادامه دهد (وندیداد ۷ بند ۳۹-۴۰) با توجه به وظائف و هنر پزشکی و درمانی او می توان این پزشک را با جراح امروزی تشبیه و مقایسه کرد ولی نمی توان کارد پزشک ایران باستان را به دلائلی که در مورد پزشکان دیگر ارائه شد با جراح امروزی برابر دانست. دربارة اجرت پزشکان در ایران باستان در وندیداد به حد کافی سخن رفته است ولی در مورد کارد پزشکان بخصوص گفتگو شده و از آنجائی که روش پرداخت مزد برای هر گونه حرفه ای و در هر طبقه ای زیر نظر مستقیم مراجع دولتی و یک هیئت متدین و مورد اعتماد دینی بوده است، تعیین میزان اینگونه اجرت ها به صورت استاندارد بوده و این نرخ تعیین شده در سراسر کشور یکسان بوده است. به استناد وندیداد ۷ بند ۳۹-۴۰ کارد پزشکان فوق العاده مورد توجه وتشویق بوده اند.
ارور پزشک (اوستایی – Urvaro-baesaza) یا پزشکی که به کمک عصاره گیاهان و داروها بیماری های بیماران خویش را درمان می کرده است – او کسی است که روش درمانی اش به کمک شیره گیاهان انجام می شده است.
در زمان های قدیم پس از تشخیص نوع بیماری به وسیلة معاینات گوناگون که روش مخصوص پزشکان بوده است، این پزشک به عنوان داروی درمان کننده به بیماران خود داروهای گیاهی یا حیوانی تجویز می کرده است. آزمایشها و معاینات او بدانگونه بوده است که او پس از کشف عضو رنجور و نوع بیماری، بیمار را تحت کنترل مداوم خویش قرار می داده و به گونه ای که ذکر شد او را درمان می کرده است.
حساسیت و به اصطلاح آلرژی، گونه هایی از بیماریهایی بوده اند که این پزشک به استناد اوستا بدانها توجه مخصوص می کرده است و بیشتر جنبة روانی و عدم رعایت موازین بهداشتی از جانب بیماران داشته اند. او پس از تجویز داروهای گیاهی و حیوانی ذکر شده عکس العمل های عضو معلول را پس از مصرف دارو مورد مطالعه قرار می داده و به کیفیت داروها و مداوای بیماریها وطبعا" به روشهای درمانی نوینی که به دانش پزشکی او می افزوده اند، پی می برده است.
شاید بتوان گفت که در میان مایعات نیایشی و قربانی مقدس در دین زرتشتیان که در اوستا ‹‹ زاوثرا›› نامیده می شوند که شربت هوم – انار- ادرار گاو – و شیر و غیره از آن گروه هستند، این پزشک به خاصیت درمان کنندگی آنان ایمان داشته و به بیماران خود می داده است.
ناگفته نماند که پزشکان دیگر نیز به داروهای او یا بهتر بگوییم به توانایی ودانش پزشکی او نیاز داشته و پیوسته از او مدد می گرفته اند. داروهای مؤثری که در بالا ذکر شده (وندیداد ۷-۱۵ و دنباله) زیر نظر مستقیم او و با توجه به دستورها و ضوابط مذهبی به وسیله افراد متخصص و صلاحیتدار تهیه می شده و برای مصرف در اختیار نیازمندان و پزشکان قرار می گرفته است.
پزشکان رشته های دیگر در هنگام مداوای بیماران خود از مشورت با او غافل نمی شده اند و این همکاری جز لاینفک نظام پزشکی در ایران باستان در میان پزشکان گروه های مختلف بوده است. نظر به توانایی ومنزلت و وجهه ای که این پزشک در اجتماعات ایران باستان داشته میتوان گفت که ارور پزشک (گیاه پزشک – دارو پزشک) را با داروسازان و دارو شناسان امروز مقایسه کرد.
ولی نباید فراموش کرد که با در نظر گرفتن دانش و امکانات دارو سازی آن زمان و مقایسه آنها با متدها و امکانات امروز، یک داروخانه در زمان های پیشین در حد یک ‹‹ عطاری›› در امروز بوده و یک دارو ساز آن زمان در امر مقایسه شبیه به یک ‹‹عطار›› در قرن بیستم بوده است و یا در حدود آن.
در نوشته های اوستایی آگاهیهای لازم دربارة چگونگی تهیه داروها وعصاره گیاهان در ایران باستان به چشم نمیخورد ولی مورخین یونانی و عرب و حتی پزشکی این اقوام حکایت از توانایی وتبحر ایرانیان در تهیه داروهای مختلف و مؤثر که یونانیان و عربها را به اعجاب واداشته است می کنند.
مانتره پزشک (اوستایی – Maoro- baesaza) یا پزشکی که به کمک و وردهای مقدس و آسمانی درمان می کرده است. او کسی است که روش و هنر درمانی اش به وسیلة زمزمة کلمات آسمانی و قطعات اوستایی که برای نیروهای درونی وسلسله اعصاب و فاکتورهای روانی انسان درمان بخش و فوق العاده مؤثر است، انجام می شده و جز با این روش ، او هنر پزشکی و درمان بخشی خویش را به کار نمی انداخته است. (وندیداد ۲-۲۹ و ۳۷ ویشت ۵-۹۳).
از جمله بیماران و مراجعین او در درجه اول بیماران روانی – مبتلایان به غش و ضعف اعصاب – دیوانگان – و کسانیکه به سکته های موقتی دچار می شوند، هستند.
این پزشک در مورد بیمارانی که مبتلا به بیماریهای مختلف روانی بوده اند روشهای درمانی گوناگونی را به کار می برده و شیوه های مختلف درمانی را عملی می کرده است.
عضوی که این پزشک مخصوصا" بدان توجه می کرده و دانش درمانی خود را بدان معطوف می داشته است ، مغز و دستگاه های عصبی و یا بهتر بگوییم سلسله اعصاب بوده است.
منبع: پاتوق
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
:                شبکه های اجتماعی پرشین پت را دنبال کنید 

face.jpg (205×206)   tw.jpg (204×224)pin.jpg (204×224)

10 خبر اخر سایت

◄ 10 علامت خطرناک در سگ ها
◄ قارچی معده در پرندگان
◄ کم خونی در ماهی ها
◄ پولیوما ویروس در پرندگان
◄ نیوکاسل در پرندگان
◄ علل و درمان کمبود کلسیم در پرندگان
◄ بیماری های چشم در پرندگان خانگی
◄ کم خونی فقر آهن در گربه ها
◄ راهنمای کلی برای نگهداری از گربه
◄ جوش در سگ ها
◄ مسمومیت با ایبوپروفن در سگ ها
◄ هیپرپلازی و پرولاپس واژن در سگ ها
◄ التهاب لثه در سگ ها
◄ درمان خون در ادرار سگ
◄ هیپرگلیسمی در سگ ها
◄ انفارکتوس میوکارد در سگ ها
◄ کم خونی در سگ ها (متهموگلوبینمی)
◄ درمان آنافیلاکسی در سگ ها
◄ مسمومیت با آرسنیک در سگ ها
◄ پروستات در سگ ها از علائم تا روش های درمان آن
◄ پلی سیتمی ورا
◄ تشخیص و درمان ناشنوایی در سگ ها
◄ از بین بردن کک بدن سگ و گربه به روش های طبیعی و خانگی
◄ بیماری لایم در سگ ها ؛
◄ مسمومیت با ایبوپروفن در گربه ها از علل تا روش های درمان
◄ تشخیص و درمان ناباروری در سگ های ماده
◄ آب مروارید در سگ ها
◄ ناباروری در سگ های نر
◄ سرطان لنفوسیتی مزمن در سگ ها
◄ چند راه طبیعی برای درمان اسهال در سگ ها
بعدی 1 قبلی